En smakebit på søndag: Min fantastiska väninna

ensmakebitpåsöndag

 

Så är det söndag och helgen har bland annat bestått av läsning, tv-serien Luther på Netflix och idag shopping. Som vanligt håller jag på med flera böcker och dagens smakbit kommer från Min fantastiska väninna som är första delen i en romansvit av Elena Ferrante. Det var inte helt lätt att välja smakbit ur den men till sist blev det en på sidan 65-66.

 

min fantastiska väninna

Att bli rika blev en fix idé under vårt sista år i folkskolan. Vi pratade om det som man talar om skattjakt i romaner. När vi blev rika skulle vi göra än det ena än det andra, sade vi. På oss lät det som om rikedom var något som fanns i kvarteret, i kassaskrin som dolde en glittrande innehåll och bara väntade på att vi skulle hitta dem. Sedan ändrades saker och ting, och av någon anledning började vi koppla ihop pengar med studier. Vi tänkte att om vi läste flitigt skulle vi kunna skriva böcker, och böckerna skulle göra oss rika. Rikedom betydde alltid glimmande guldmynt som låg inlåsta i oändligt många kistor, men för att nå dit räckte det att gå i skolan och skriva en bok.

”Vi skriver en tillsammans”, sade Lila en gång, och det gjorde mig glad.

 

Fler smakbitar finns hos Mari på bloggen Flukten fra virkeligheten

 

32 thoughts on “En smakebit på søndag: Min fantastiska väninna

  1. Pingback: Nu så… | Tant Augustas tekopp

  2. Hej, hamnade på din blogg med många bra tips! Ialla fall sträckläste jag nyligen ”Min fantastiska väninna ” och laddade/köpte genast hem de övriga delarna på engelskaför vem vill vänta på en översättning. Vilken fantastisk storslagen berättelse! i 10 dagar sträckläste jag, underbart. Kan verkligen rekommendera. De är inte svårlästa. Märkligt att man inte ser till att översätta fler delar på en gång !

    • Hej, vad kul att du hamnade på min blogg. Jag tyckte också mycket om Min fantastiska väninna! Så du har läst alla delarna? Vad härligt. Ja det är lite synd att inte fler delar har översatts. Får ta mig en funderare om jag ska läsa på engelska, blir

    • Mitt svar blev avhugget. Menade att jag får ta mig en funderare på om jag ska läsa på engelska, gillar det men det blir inte så mycket av den varan numera. Blir ju lite sugen nu när du rekommenderar det. 🙂

Kommentera

