En smakebit på søndag: Hustrun

Söndag och sista smakbitarna innan Mari har sommaruppehåll. Jag håller som vanligt på med flera böcker och lyssnar på När livet börjar om av Lucy Dillon. Men det var inte helt lätt att välja stycke av det jag lyssnat på hittills. Så smakbiten kommer från en av de böcker som får följa med på semestern till England: Hustrun av Meg Wolitzer.

hustrun

 

Det ögonblick då jag bestämde mig för att lämna honom, det ögonblick då jag tänkte att nu räcker det, slungades vi fram i ett plan på tiotusen meters höjd över havet, men för en utomstående såg allt lugn och fridfullt ut. Precis som i vårt äktenskap, hade jag kunnat säga. Men varför riva upp himmel och jord nu, där vi satt i förstaklasslyxen provisoriskt skilda från allt som oroade? Det var ingen turbulens och himlen var blå, och någonstans bland oss fanns eventuellt en flygpolis utklädd till grå resenär. Kanske satt han och petade i en skål med oljiga nötter eller var uppslukad av ombordtidningens zombieprosa. Vin och sprit hade serverats redan före start och vi var båda helt plakata, med halvöppna munnar och bakåttippade huvuden. Kvinnor i uniform bar korgar fram och tillbaka i gångarna likt en sexualiserad armé av rödluvor. (s. 7)

ensmakebitpåsöndag

Fler smakbitar finns hos Mari och bloggen Flukten fra virkeligheten.

33 thoughts on “En smakebit på søndag: Hustrun

Kommentera

