Bokbloggsjerka 1 – 4 juli

jerkabildDet var ett tag sen jag var med på Annikas jerka men nu är det dags. Den här helgen handlar det om relationen till Sherlock Holmes och Sir Arthur Conan Doyle. Annika undrar följande:

Har du läst böckerna? Har du någon favorit? Har du sett tv-serien/tv-serierna? Kort sagt, skriv om vad du vill så länge det har med Holmes och/eller Doyle att göra.

Jag är väldigt förtjust i Sherlock Holmes. Och Watson. När jag var yngre läste jag några berättelser, minns dock inte vilka då jag inte skrev upp på den tiden. För ett par tre år sen hittade jag den lilla samlingsvolymen Sherlock Holmes. The Essential Mysteries in One Sitting i London. Den innehåller ca 13 berättelser. Helt klart en läsupplevelse.

Jag tycker mycket om tv-serien med Jeremy Brett och Edward Hardwickeh och har sett om flera gånger. När det gäller de nyare filmerna/tv-serierna så har jag inte riktigt fastnat för versionen med Robert Downey Jr, sett en. Serien Elementary har jag sett en del avsnitt av som jag tyckte var helt ok. Den jag tycker mest om av de nyare är versionen med Benedict Cumberbatch och Morgan Freeman. Så bra!

bild(2)

18 thoughts on “Bokbloggsjerka 1 – 4 juli

  1. Elementary såg jag några avsnitt av, men det var på något sätt värre att se Sherlock vara otrevlig mot en kvinna en när han var det mot en man så jag slutade titta. Och så var han ju inte Sherlock för mig 🙂 Kanske har serien funkat bättre (för mig) utan den referensen.

    • Jag håller med om att det kändes värre på något sätt. Jag kollade på en del avsnitt som var helt ok som lite modernare Sherlock serie, men sen tröttnade jag. Kanske för att han inte var den rätta Sherlock för mig. 🙂

Kommentera

