Ben för ben (Spänningsutmaningen)

ben för ben carol o connellHandling

Två tonårsbröder går in i den nordkaliforniska skogen, men bara en återvänder. Josh, den yngre brodern, är spårlöst försvunnen.Tjugo år senare återvänder den äldre brodern, Oren, till den lilla staden Coventry. Första morgonen tillbaka i staden hörs en duns på hustrappan: utanför dörren ligger en människas käkben. Det visar sig att det inte är den första skelettbiten som har hittats på familjens trapp. Snart inser de att Josh är på väg hem… ben för ben. (baksidestext)


För ett par år sen satte jag upp Carol O´Connell på min Boktolva efter att ha blivit tipsad om och nyfiken på författaren. Men ni vet (förmodligen) hur det är, det är så många böcker/författare en vill läsa, och det blev inte av att läsa något av O´Connell då. Men författaren åkte upp igen på årets Boktolva och förra månaden läste jag Ben för ben.

Carol O’Connell har skrivit en serie om/med polisen Kathleen Mallory som jag hört gott om. Jag funderade på om jag skulle läsa den första boken i serien men när jag läste baksidestexten på Ben för ben så blev jag sugen på att läsa den.

Vad tyckte jag då? Den var lite otäck men inte så pass som jag trodde att den skulle vara. Jag tyckte att intrigen var intressant och spännande. Vad var det egentligen som hände Josh? Det finns flera mer eller mindre säregna personer i staden Coventry där handlingen utspelas. Flera, inklusive Oren som försöker få fram vad som hände brodern för tjugor år sen, bär på hemligheter. Sanningen om vad som egentligen hände Josh kommer fram så småningom fram i ljuset.

Jag tyckte att Ben för ben som är en slags thriller var lite ojämn spänningsmässigt, den tappade farten emellanåt, men jag tror också att jag hade (för) höga förväntningar på den. Men jag tyckte att den helt klart var läsvärd och det känns bra att äntligen ha läst en bok av Carol O´Connell. Vid tillfälle kommer jag nog att testa serien om Mallory för att se hur den är.

Betyg: 3,5/5

 

6 thoughts on “Ben för ben (Spänningsutmaningen)

Kommentera

