Bokbloggsjerka 22 – 25 juli, relationer

jerkabild

Jag hade tänkt besvara frågan i Annikas jerka igårkväll men kom inte till skott. Det verkar vara en del tekniska problem, men nu kör jag och länkar sen.

Har du råkat på någon relation (kan vara mellan vän/fiende, kollegor emellan, etc.) i en bok (film eller tv-serie) som di fashineras/förundras lite extra över? Om inte, skriv fritt om något som har med relationer att göra (t.ex. din egen relation till en viss författare).

Jag kom först att  tänka på vänskapsrelationen mellan gänget på Avdelning Q i Jussi Adler Olsens serie: Carl mörk, Assad, Rose och Gordon. För övrigt intressanta karaktärer, särskilt Assad och Rose. Det ska bli intressant att se hur de utvecklas i den sjunde boken.

Nyligen läst jag Hustrun av Meg Wolitzer och relationen mellan Joan och Joe Castleman är tankeväckande på många plan. Det gäller också den till Carol Castleman, barnen och omgivande personer.

Sen tänker jag på den vänskap som uppstår mellan Tom och pingvinen Juan Salvador i Pingvinlektionerna av Tom Michell. Pingvinen möter många människor som han påverkar på olika sätt och det är en fängslande och fin berättelse.

En annan den mellan Thomas Lynley och Barbara Havers i Elizabeth Georges serie. Jag har nyligen lyssnat på den senaste boken Oanade konsekvenser i vilken det förekommer många olika relationer som var tankeväckande.

 

 

10 thoughts on “Bokbloggsjerka 22 – 25 juli, relationer

    • Härligt, då har du flera bra böcker att läsa! 🙂 Jag längtar efter den sjunde delen som kommer i höst och hoppas det inte dröjer allt för länge innan den blir översatt….

  1. Låter lovande om senaste E Georges. Dags att reservera på bibblan känner jag… 😉
    Pingvinlektionerna verkar annorlunda, blir alltmer nyfiken på den. 🙂

    • Ja gör det! Den är lite väl tjock och det var en del annat som jag var fundersam kring och önskat mer/mindre av, men jag gillade den! 🙂 Passa på att låna/reservera Pingvinlektionerna samtidigt, den är väldigt bra! 🙂

  2. Vad roligt att du tänkte på relationerna i Hustrun och Pingvinlektionerna, det är två böcker som verkligen väckte tankar kring relationerna. Pingvinlektionerna kommer jag aldrig att glömma, den var helt unik. Många gånger tycker man att en bok är fantastiskt, men man glömmer den i alla fall till slut. Pingvinlektionerna kommer alltid att finnas kvar i mitt minne, det är jag övertygad om. När jag skulle recensera Hustrun blev det en lång diskussion om just relationerna, där fanns det många bottnar. Här har jag skrivit om den, om du vill jämföra tankar: https://justnujusthar.com/2016/04/07/recension-hustrun-av-meg-wolitzer/

    • Pingvinlektionerna är verkligen en bok som stannar kvar hos en. Den är speciell på så många sätt. Ända sen jag läste den rekommenderar jag den till höger och vänster. Hustrun tyckte jag var väldigt väldigt bra. Utnämner faktiskt den till juli månads bästa bok. 🙂 Ska bli intressant att läsa din recension av den, alltid kul att jämföra tankar. 🙂

Kommentera

