Hustrun av Meg Wolitzer

hustrun

Joan Castleman flyger till Helsingfors med sin man Joe, där han ska erhålla det litterära Helsingforspriser för det han åstadkommit,  när hon bestämmer sig för att lämna honom. Joan, 60+, la tidigt sina författarplaner åt sidan och har stöttat sin man i vått och torrt. I tillbakablickar får en ta del av hur Joan och Joe möttes, familjelivet, och äktenskapets utveckling.

Det är bitsk, ironiskt och rakt på. En smakbit finns här. Intressant om skrivande, framgångens olika sidor, relationer, äktenskap, livsval. Om kvinnliga och manliga normer, värderingar och villkor under 60- och 70-talet. Och om manliga författares liv, revirpinkande, och deras fruar i USA:s litterära värld.

Jag gillade Hustrun mycket. Sättet den är skriven på. Det bitska, ironiska och rakt på, och mitt i allt detta så är det spännande läsning samtidigt som den är tankeväckande. Och slutet överraskade. Sen är den väldigt lagom till omfånget; inga onödiga sidmängder här inte utan näst intill perfekt med sina 234 sidor.

Det här var så bra att jag utnämnde Hustrun till förra månadens bästa bok. Den är rolig, välskriven, tankeväckande. Ja det är en bok som stannar kvar. Och det känns som att jag kommer att få anledning att återkomma till den, då den dyker upp lite då och då i mina tankar, och jag är ganska säker på stt jag inte har fått med allt jag vill säga om den.

Det ser ut som att Hustrun ska filmatiseras, hoppas att den blir riktigt bra i så fal. Jag hoppas också att fler (läs alla) böcker av Meg Wolitzer översätts, för jag vill läsa.

Har du inte läst Hustrun så rekommenderas den varmt!

Betyg 4,5/5

Kommentera

