Kulturkollos utmaning: Min bästa danska….

veckans utmaning min bästa danska kulturkollo

Kulturkollo är tillbaka med sina veckoutmaningar och denna vecka är det Danmark som står i fokus: ”Det finns mycket bra grejer som kommer från Danmark, inte sant? Massor av bra deckare både i bokform om som TV-serier. Filmer som utmanar, griper tag och roar. Snygg design och tidlösa konstnärer”.

1.Min bästa danska författare/bok

Det här visade sig lite till min egen förvåning inte vara helt lätt och jag gjorde en upptäckt: Jag trodde att jag har läst ganska många danska författare men det visade sig inte riktigt vara så. Men jag har en favorit när det gäller kriminallitteratur som också är humoristisk och som håller balansen där emellan och det är författaren Jussi Adler-Olsen och framför allt serien om Avdelning Q. Den bästa/starkaste boken av de som kommit ut är i mitt tycke Journal 64.

2.Min bästa danska film

Jag har länge varit inne i en fas där det blir mindre film och mest tv-serier. Men det finns många bra danska filmer och en av dem är Jakten som berörde mig mycket och Mads Mikkelsens rollprestation är outstanding bra.

3.Min bästa danska tv-serie

Danska serier är många gånger i toppklass och det finns många bra. Matador. Mordkommissionen är en av de bästa kriminalserien som jag sett och Brottet en annan.

4.Mitt bästa danska kulturtips

Länge sen jag var i Köpenhamn trots att jag är väldigt förtjust i staden. Flanera, sitta på fik, andas in atmosfären. Och som ostoman gillar jag danska ostar.

 

12 thoughts on “Kulturkollos utmaning: Min bästa danska….

    • Vad kul! Jag gillar Jussi Adler-Olsens serie mycket, en del böcker mer än andra som det så ofta blir i serier. Men i stort är jag väldigt förtjust i serien och rekommenderar den varmt! 🙂 Visst är det gott med dansk ost, även om de inte alltid luktar så gott 😉

  1. Jag verkligen älskade den första delen om Avdelning Q, men sedan tycker jag att de har blivit lite… mindre bra för varje bok. Har en del kvar nu och jag hoppas mycket på den 🙂

    • Sådär kam det bli ibland, trist när det händer. Hoppas att du gillar den sjätte boken! Jag går och väntar på den sjunde delen och hoppas att det inte dröjer alltför länge innan den kommer. 🙂

  2. Jakten har jag ju glömt att jag ville se, den måste jag klicka in och lägga i min sparade varukorg. Jag gillar också dansk film, och danska serier och Mads Mikkelsen håller alltid måttet. Matador har jag inte sett, jag skall försöka leta upp den och beställa hem. Vi ser ganska mycket på film, men också mest på serier.

    • Ja gör det. Jakten är jättebra och Mads Mikkelsen gör en av sina bästa rollprestationer. Och Matador tyckte jag mycket om när jag såg den. Hoppas att du får tag i den!

  3. Brottet är en av mina favoriter och Mads är alltid Mads. Finns verkligen många tv-serier att välja bland när man kommer till danskt TV-drama.

Kommentera

