Bokbloggsjerka 19 – 22 augusti: lärande

jerkabild

Fredag och Annikas jerka handlar om lärande: Känner du till någon bok i skolmiljö som du kan rekommendera, eller kan du ge exempel på en karaktär som innehar ditt drömyrke eller har du ”bokliga” erfarenheter av lärande på annat sätt?

Klurig fråga som inte kändes helt lätt, men here goes. Bok i skolmiljö då tänker jag, förstås, på Harry Potter och Hogwarts. Och Engelsforstrilogin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren utspelas ju också i en lite annorlunda skolmiljö, gymnasiet. En annan bok, som jag håller på med (ljudbok), som utspelas i gymnasiemiljö är Störst av allt av Malin Persson Giolito.

Gällande yrke så är jag ju bibliotekarie och det finns ofta någon karaktär i böcker och filmer som har yrket men att komma på i skrivande stund… En bok som jag i all fall kommer att tänka på är Kod 400 av Sophie Divry som jag tyckte var intressant. Men jag var lite frågande kring porträtteringen av bibliotekarien och syftet kring den i mitt tycke lite väl stereotypa skildringen. Men intressant med en bok som handlar lite mer om biblioteksvärlden (i Frankrike), yrket och klassificeringssystenet Dewey som finns på en hel del bibliotek i Sverige.

En annan bok som jag kommer att tänka på är Grabben i graven bredvid av Katarina Mazetti. Den har jag inte läst men jag har sett filmen. Minns att jag tyckte att den var ganska rolig fast, och kanske i det här fallet för att, den är lite stereotyp.

 

 

 

 

 

25 thoughts on “Bokbloggsjerka 19 – 22 augusti: lärande

    • Ibland blir saker och ting annorlunda än man tänkt sig, men det är inte försent att sadla om 🙂 jag utbildade mig ganska sent till bibliotekarie och ångrar det inte en sekund.

  1. Jag gillade filmen Grabben i graven bredvid. Minns när fröken bibliotekarie tog med sig sin jordbrukarvän för att möta hennes vänner och dessa frågar vad han jobbar med. ”Jag är bonde” svarar han och då gapskrattar alla, för de tror att han skämtar. Vilket bekräftade mina fördomar om storstadsbor och folk i den tjattrande klassen ;))

    • Nej det är nog inte så ofta som bönder skildras i böcker, trevligt när det händer. Jag har inte läst boken, men filmen var lite stereotyp i porträtten tyckte jag, den var ju tillskruvad lite extra, kul film 😉

    • Det var några gånger. 😉 Jag läste om böcker när jag var yngre, men nu blir det mer sällan. Minns att jag hade favoriter som jag läste om hur många gånger som helst då 🙂

Kommentera

