Bokbloggsjerka 2 – 5 september: Filmatiseringar

jerkabildFredag och jerka. Så här skriver AnnikaPersonligen är jag inte så intresserad av att se filmatiseringar av böcker som jag tyckt om, eftersom jag med få undantag har blivit riktigt besviken på hur någon kan ”slakta” en bok och göra en skitfilm av den. Hur är det med dig? Har du sett en film som kanske till och med var bättre än boken (eller lika bra), eller har du läst en bok som du tycker ska bli film?

Jag ser ganska sällan på filmatiseringar av böcker som jag läst och gillat lite av samma anledning som Annika. Men med detta sagt så har det hänt. Ett exempel som jag nämnt i tidigare inlägg är Niceville. Minns att jag gillade både boken och filmen men boken är ett strå vassare.

Jag brukar ibland se filmatiseringar av böcker som jag inte riktigt känt för att läsa. Ett exempel på det är The Hunger Games. Filmatiseringen gillade jag och så sparade jag in lite lästid.;)

En filmatisering av en bok som jag läst och tänkt se är En man som heter Ove. Jag gillade boken mycket och är nyfiken på filmen samtidigt som jag drar på det. Hört mycket gott om filmen men tänk om jag inte gillar…..

Bok som jag tycker ska bli film? Fast jag är kluven till filmatisering av böcker som jag läst och gillat så tänker jag på Vindens skugga. Tror den skulle göra sig som film. OM den blev top notch.

 

 

23 thoughts on “Bokbloggsjerka 2 – 5 september: Filmatiseringar

    • Då är vi några som har Ove kvar att se. 🙂 Vindens skugga är ju nästan klippt och skuren för att filmatiseras och om den blev en bra film så skulle jag nog se den 🙂

  1. En man som heter Ove har jag inte läst, men filmen var en jäspning enligt mig. Visst var den gripande ibland, och visst log jag ibland, men nej, litet för mjäkig. Jag håller helt med dig om Niceville, oj oj vad jag älskade den boken! Och filmen köpte jag sedan för att kunna se den flera gånger. Den är ju betydligt mycket mer åt feelgoodhållet än boken, som jag tycker skulle kunna räknas som en viktig klassiker faktiskt, men väldigt bra på sitt sätt.

    • Men oj, vad intressant att höra om Ove filmen. Har nästan bara hört gott om den, nu blir jag lite mer fundersam om jag ska se den eller inte….Niceville tyckte jag mycket om, boken var helt klart starkare. Men ändå skriven på ett sånt sätt att den var lite lättsammare att läsa tyckte jag. 🙂 håller med om att den kanske kan bli en klassiker.

  2. Vindens skugga tror jag också skulle kunna tänka mig se som film. Om, som du skriver, det är en perfekt filmatisering. Tror dessutom att hans ungdomsböcker skulle bli perfekta skräckfilmer 😉

Kommentera

