En smakebit på søndag: Eugen Kallmanns ögon

Skönt med ledig söndag efter 6 dagars jobb på raken och en förkylning som dök upp som ett brev på posten i veckan. Så idag blir det att göra så lite som möjligt. Men lite läsning ska det väl bli i alla fall, och jag delar med mig av en smakbit ur Eugen Kallmanns ögon av Håkan Nesser, som jag lyssnar på i min temaläsning. Det är flera olika berättarröster i Eugen Kallmans ögon och lite klurigt att välja smakbit så jag har helt enkelt valt ett stycke från kapitel 16 där jag befinner mig i skrivande stund. Mer info om boken finns här.

eugen kallmanns ögon

När jag la på luren hade jag hjärtklappning. Så var det engagerat. Hjärtklappningen förvandlades långsamt till en klump i magen och nästa dag pratade jag med Leon. Letade upp honom på långrasten, tog honom lite avsides och frågade honom om det passade att vi träffades på lördag kväll. För att gå igenom de där dagböckerna. Var det inte det vi hade kommit överens om ute i Blåberga? Hemma hos honom, ja. ”Du menar nu på lördag” sa Leon. ”Ja”, sa jag.”I övermorgon”. ”Jag kan laga en ganska god paella” sa Leon.

ensmakebitpåsöndag

Fler smakbitar finns hos Mari och bloggen Flukten fra virkeligheten.

24 thoughts on “En smakebit på søndag: Eugen Kallmanns ögon

Kommentera

