Störst av allt av Malin Persson Giolito

störst av allt

Från förlaget: ”De rikaste rika och de mest utsatta behöver sällan träffas. Utom i Djursholms allmänna gymnasium. Fem tonåringar och en lärare som vill väl. Det slutar i katastrof. Nio månader senare ställs artonåriga Maja inför rätta.”

Jag hade hört mycket gott om Störst av allt av Malin Persson Giolito som jag lyssnade på förra månaden. Det verkade som alla som läst gillade den. Kunde den verkligen vara så bra? Jag påbörjade den med viss reservation (och förstås med väldigt höga förväntningar) då det hänt att jag blivit besviken på böcker som hyllats av i stort sett ”alla”. Men när det gäller Störst av allt som är min första bok av författaren, så kan jag bara instämma i alla hyllningar. Vilken bok!

Jag tycker att det är lite svårt att skriva om böcker som berör mig starkt och Störst av allt är en sån bok. Jag blev otroligt tagen av berättelsen, Maja, rättegången, domen. Språket. Ja egentligen allt sammantaget. Lo Kauppi som läser ljudboken gör det också mycket bra.  Störst av allt är stark, skrämmande, gripande. Och tankeväckande på så många sätt. Inte minst när det gäller frågor om skuld och ansvar, straff och försoning.

Och upplösningen, slutet! Det händer inte så ofta att jag gråter när jag läser böcker men när jag hade lyssnat klart på Störst av allt kom dom. Jag blev starkt berörd och är det på sätt och vis fortfarande. För boken har stannat kvar hos mig märker jag nu när jag skriver om den.

Har du inte läst så gör det!

Mitt betyg 5/5.

 

2 thoughts on “Störst av allt av Malin Persson Giolito

Kommentera

