En smakebit på søndag: The Prince of Mist

Det är söndag och som vanligt kan en dela med sig av en smakbit ur boken som läses hos Mari och bloggen Flukten fra virkeligheten. Min smakbit kommer från The Prince of Mist en YA bok som jag äntligen börjat lyssna på. Carlos Ruiz Zafón är en av mina favoritförfattare och den här känns väldigt lovande. Smakbiten är från de första raderna i boken. Med reservation för eventuella skrivfel då jag inte har tillgång till texten.

the prince of mist

Max would never forget that faraway summer when, almost by chance, he discovered magic. It was 1943, and the winds of war were dragging the world relentlessly toward the abyss. In the middle of June, on Max’s thirteenth birthday, his father, an eccentric watchmaker and inventor of dazzling if completely impractical devices, gathered the family in the living room to announce that this would be their last day in the lofty apartment perched high above the oldest part of the city, a place that had been their home ever since he could remember. A deathly silence fell upon the members of the Carver family. They looked at each other, and then at the watchmaker. He had that smile on his face they all knew so well, the one that always meant he had bad news or another of his crazy ideas.

ensmakebitpåsöndagFler smakbitar finns här

30 thoughts on “En smakebit på søndag: The Prince of Mist

    • Ja det kan nog vara bra åt båda håll, men det beror förstås på nyheten. En del tyder på att nyheten som familjen får kan vara positiv men också mindre positiv, få se om det visar sig vara så…. 😉

  1. Jeg har lest to bøker av Carlos Ruiz Zafón. Den første elsket jeg og den andre likte jeg ikke 🙂 Den jeg elsket var Vindens skygge og den jeg ikke likte var Engelens spill. Det er rart hvordan man kan føle om bøker som er skrevet av den samme forfatteren 🙂 Ha en riktig fin søndag!

    • Ja visst är det intressant hur det kan bli. Jag har läst båda som du nämner och gillade också Vindens skugga mest, men jag tyckte också om Ängelns lek men slutet var jag inte så jätte förtjust i. 😉

  2. En bok jag ännu inte läst . av en favoritförfattare. Han skriver fantastiska berättelser att förlora sig i 🙂 Tack för smakbiten!
    Sv: Nej, den är inte renodlad fantasy – jag skulle vilja påstå att den är en blandning av fantasy, steampunk och historisk roman i en salig, lite spännande röra som jag hoppas komma att gilla även efter kapitel 5 (så långt som jag hunnit mu :))!
    Tack för din kommentar!

    • Visst gör han! Det här är hans första bok, den kom på engelska runt 2010. Jag gillar det jag läst (lyssnat på) vilket är nästan halva 😉

      Det låter ju väldigt spännande och som en intressant blandning. Så vitt jag vet har jag inte läst steampunk….Blir intressant att höra vad du tyckte om den sen. Kan kanske vara något för mig.

Kommentera

