Flickorna på Englandsbåten av Lone Theils

flickorna-pa-englandsbaten

Handling

Två danska flickor försvann spårlöst på en färja till England 1985. Många år senare dyker ett foto upp i en gammal resväska i en second-hand butik i den lilla engelska kuststaden Brine.

Journalisten Nora Sand som arbetar för den danska tidningen Globalt börjar nysta i historien. Hon beger sig till Danmark för att undersöka flickornas brokiga bakgrund på en ungdomsinstitution. Snart dras hon in i ett fall med en ohygglig seriemördare som avtjänar ett livstidsstraff på det beryktade fängelset Wolf Hall. Samtidigt som hennes ungdomskärlek dyker upp oväntat i London gräver Nora så djupt i det gamla fallet att hon till sist får anledning att frukta för sitt liv.

(Från förlaget)

———————————————————-

När Flickorna på Englandsbåten kom kände jag igen författarnamnet men kunde inte direkt sätta fingret på varifrån. Men så kom jag på att det dels är från guider. Lone Theils har medverkat i guider om London och Dublin. Och så har hon arbetat som journalist. Den här boken är hennes spänningsdebut och den första om journalisten Nora Sand.

Intrigen är intressant och börjar lite långsamt och det blir sen mer och mer spännande. Under läsningen kom jag att tänka på att jag reste med båt till/från England på 70 – 80-talet. Till/från Göteborg. Fantasin drog helt plötsligt iväg, tänk om något liknande hade hänt då.

Jag tycker om att bli överraskad när jag läser deckare och spänningslitteratur och jag blev överraskad av upplösningen i Flickorna på Englandsbåten och det är ett extra plus.

Det här är en bok som nog vinner på att läsas i ett svep. Jag höll tyvärr på med den för länge, det blev hackig och lite splittrad läsning vilket drar ner betyget. Tror att läsupplevelsen och behållningen hade blivit större om jag sträckläst den. Men det är en intressant, spännande och läsvärd debut

Betyg 3,5/5

14 thoughts on “Flickorna på Englandsbåten av Lone Theils

    • Vad trevligt! Inte dåligt att läsa på danska! Läsning är ett bra sätt att träna, du pratar kanske också danska? Jag läste något textavsnitt på danska när jag pluggade, minns att det inte var helt lätt och för ett tag sen såg jag en pjäs som delvis var på danska och det var lite av en överraskning och speciellt, gick hyfsat bra att förstå. Och ja det här är nog måste läsning. 🙂

Kommentera

