Veckans bokbloggsfråga

Veckans-bokbloggsfraga-Barnboksbloggen

Den här veckan undrar Barnboksbloggen: Läser du alltid ut böcker oavsett om du tycker om dem eller inte? Bloggar du även om de böcker du väljer att inte läsa ut? Skriver du även recensioner om de böcker du inte tycker om? Hur gör du ifall du får recensionsex som du absolut inte tycker om, läser du i alla fall eller lägger du undan boken? Och hur gör du med recension av de recensionsex du inte alls tycker om?

Jag läser inte ut böcker som inte alls funkar för mig. Det gjorde jag förut men efter att av och till under mitt liv ha kämpat mig igenom böcker som inte tilltalade mig så kände jag att livet är för kort för det.

När det gäller att recensera böcker så har jag som ambition att skriva om alla böcker som jag läst, men tiden räcker inte riktigt till så det blir inte alltid så. Jag ser bloggen lite som en slags läsdagbok och jag brukar också försöka skriva några rader om böcker som jag inte läser ut –  typ att jag lägger boken åt sidan då den inte passar mig. Eller att jag byter till en annan bok. Så att jag ska komma ihåg om jag vill gå tillbaka och kolla hur det var.

Jag har inte bett om eller fått så många recensionsex (får en del förfrågningar om det men tiden räcker inte riktigt till så jag har varit och är lite restriktiv med det).

Oavsett om det rör sig om ett recensionsex eller inte så försöker jag skriva vad jag tycker om boken, om saker som tilltalar mig och sådant som inte faller mig i smaken etcetera. Något annat skulle inte funka.

 

 

 

 

 

 

10 thoughts on “Veckans bokbloggsfråga

  1. Jag läser inte ut alla böcker om jag inte är ”tvungen” som för en kurs eller så.
    Recex borde jag vara hårdare med när jag tackar ja på förfrågningar då jag ”lurats” tro att de varit bättre pga andra bloggare som överöst dem med beröm medan jag känt mig tveksam. Svenska författare vill jag inte dissa för hårt och samtidigt vill jag inte ljuga så då blir recensionerna oftast svalare och aningens mer kritiska. Och som du säger, tiden räcker inte alltid till för rec.ex. 😉

    • Det är skönt att komma till den punkten när en inte ”behöver” läsa ut böcker. 🙂

      Ja det är lätt att bli sugen på att läsa böcker som en läser/hör om på andra bloggar och när en får förfrågningar och det är ju lite kul, och ibland är det inte helt lätt med avvägningar hur en ska göra….Precis som du säger så är det lite av en balansgång när en skriver recensioner, Ibland är det av någon konstig anledning lite lättare att skriva om böcker som en inte fått som recex men så är inte heller alltid fallet …. Jag har tagit emot väldigt få recex det här året, om något, känner att tiden inte har räckt till i år, få se hur det blir nästa år…

  2. Jag har blivit bättre på att tacka nej till rec.ex en del böcker man blir erbjuden intresserar en ju inte alls. Så nu försöker jag verkligen bara tacka ja till de böcker jag tror att jag verkligen kommer gilla, det minskar risken för att boken ska bli liggandes oläst.

    • Det låter som en bra strategi att bara tacka ja till böcker som du tror att du kommer att gilla, en får ju onekligen många olika erbjudanden och som du säger så blir en ju oftast inte lockad av alla… 😉

Kommentera

