Offline av Anne Holt

offline-holt

Jag har läst många av Anne Holts böcker som är en av mina favoritförfattare (de flesta innan jag började blogga). Och när jag såg att det det skulle komma en ny bok så kände jag att den måste (vill) jag läsa.

Och i början av månaden läste jag Offline. I den dyker karaktären Hanne Wilhelmsen upp igen efter ett längre uppehåll, och det är väldigt lyckat att hon är tillbaka.

Hanne är rullstolsburen efter att ha blivit skjuten. Hon jobbar hemifrån i Offline och det dyker upp en ny och lite annorlunda karaktär, Henrik Holme, polis, som är analytisk och börjar jobba med Hanne. En karaktär och inslag som jag gillade.

Hanne träffar sin gamla kollega Billy T samtidigt som ett bombdåd inträffar i kvarteren vilket leder till att många människor dödas. Det är en tät och spännande intrig som känns skrämmande aktuell med teman som terrorattentat, främlingsfientlighet och extremism.

Jag fastnade från första raden för Offline som är en riktig bladvändare. Det känns som att det här kan vara en av Holts bästa. Rekommenderas!

Betyg 4/5

 

 

4 thoughts on “Offline av Anne Holt

Kommentera

