En smakebit på søndag: Morden på Mangle Street

Söndag och det är dags för smakbitar igen efter jullovet. Som vanligt kan en del med sig av en smakbit ur boken som läses och få en massa boktips hos Mari och bloggen Flukten fra virkeligheten.

Jag har jobbat ett par veckor, var ledig innan jul, och det känns ganska skönt att jag jobbar kort vecka den kommande veckan…

Dagens smakbit kommer från Morden på Mangle Street av M.R.C. Kasasian som utspelar sig i början av 1880-talet i viktorianska England. Det är den första delen i serien om Sidney Grice Och March Middleton. Jag har precis börjat läsa och inte kommit så långt men den verkar vara lite annorlunda mot andra deckare som jag läst. Mer information om boken finns här. 

morden-pa-mangle-street

En rultig flicka iklädd svart hembiträdesklädsel, med stärkt vitt förkläde, skyndade emot två unga damer innan hon girade mot mig.

”Miss Middleton?”

”Ja.”

Hennes hår var en röd massa uppsatt under en stärkt vit hatt. Näsan såg ut som en blomlök och ansiktet var rosa och fräknigt.

”Det är jag som är Molly, Mr Grices hembiträde. Jag är förfärligt ledsen att ni har fått vänta, men vi fick en död hertiginna på halsen, och hon var till betydligt mer besvär som död än levande. Får jag ta er väska? Var snäll och följ med mig.” (s. 18-19)

ensmakebitpåsöndag

Trevlig söndag!

28 thoughts on “En smakebit på søndag: Morden på Mangle Street

  1. Vilken rolig smakbit. En hertiginna och en miss Middleton i samma avsnitt. Jag undrar om författaren har småfnissat när han skrev detta. Hertiginnan av Cambridge hette ju Middleton som ogift.

    • Det känns som att författaren kan ha haft kul när den skrevs. Har börjat lovande, få se om det håller hela vägen. Det där med humor kan ibland vara svårt…

Kommentera

