Bästutmaningen – Tegelsten

the-best-bild-lyrans-utmaning

Lyrans Noblesser har en utmaning som handlar om att utse den bästa och jag tänkte delta för första gången (är inte riktigt vän med WordPress, hade skrivit och sparat ett inlägg som plötsligt är borta 😦 så nytt inlägg och så vidare, hoppas det ska gå vägen nu).

Jag har läst en hel del tegelstenar genom åren, periodvis nästan bara tegelstenar, men numera drar jag mig lite för böcker på över 500 sidor och föredrar egentligen kortare böcker. Men. Jag läser ändå en del tegelstenar och här kommer två favoriter.

brott-och-straff

Brott och straff av Fjodor Dostojevskij är given. Jag läste den för första gången för vad som känns som evigheter sen och för några år sen läste jag om  – då blev det ljudboken. Fantastisk bok och suverän uppläsning av Per Myrberg! Bara jag skriver om det blir jag sugen på att lyssna på den igen, och någon gång blir det nog en om-lyssning.

tennison

En annan är Tennison av Lynda La Plante som jag läste i slutet av förra året. Välskriven, spännande och intressant om hur det började för Jane Tennison från I mördarens spår. Det kommer en fortsättning på boken och jag hoppas på en tegelsten….

25 thoughts on “Bästutmaningen – Tegelsten

    • Visst är den bra! :). Har du läst Idioten? Vad tyckte du om den isf? Jag försökte mig på den senast men det gick inte så bra, gav upp, men jag läser gärna andra böcker av författaren. 🙂

  1. Brott och straff läste jag på universitetet men jag tyckte den var förfärlig. Så jag nöjde mig i slutändan med de första 150 sidorna och de sista 50. Feberyran däremellan klarade jag mig utan ;). Och nej, känner inget behov alls av att ge den en andra chans så här 20 år senare. Men jag är imponerad av folk som faktiskt orkat ta sig igenom den.

Kommentera

