Nötskal av Ian McEwan

notskal

Trudy är tjugoåtta år, höggravid och har ett hemligt förhållande med sin svåger. Tillsammans smider kärleksparet planer för att göra sig av med den blivande fadern. Men det finns någon som hör allt om deras onda avsikter: det lilla barnet i Trudys mage. (Från förlagets sida)

En av de böcker som jag läste i februari var Nötskal av Ian McEwan. Och det var en väldigt annorlunda läsupplevelse mot det jag läst tidigare av författaren. Tidigare har jag bland annat läst Kärlekens raseri och Domaren – båda var intressanta.

När jag började läsa Nötskal tänkte jag vad är det här, är det Ian McEwan som har skrivit den? För den är speciell, annorlunda och det kändes inte som en McEwan bok, i alla fall inte de jag läst.

Jag tror intr att jag har läst någon bok där en möter ett fosters perspektiv på saker och ting: Trudy, föräldraskapet, förhållandet med svågern, planerna att göra sig av med den blivande fadern, och så vidare. Jag fnissade ibland och läste förbluffat vidare. Funderade också på om jag gillade den eller inte. Och kom fram till att jag gjorde det. Jag kunde helt enkelt inte låta bli.

Jag kan lugnt säga att jag inte har läst någon liknande bok tidigare. Det kändes som att författaren har haft roligt när den skrevs. Den är absurd, crazy och skruvad. Jag rekommenderar den varmt!

Betyg 4/5

 

 

3 thoughts on “Nötskal av Ian McEwan

  1. Ja det där lät ju väldigt egendomligt. Hmm. När man anar att författaren säkert hade roligt när han/hon skrev brukar det ju dock handla om ett bra resultat. 🙂

Kommentera

