Avbilden av Anna Snoekstra

En ung tjej, Bec Winter, försvinner när hon är på väg hem från sitt jobb på McDonalds.  Elva år senare blir en kvinna gripen för snatteri och säger att hon är den försvunna Bec. 

I Avbilden möter läsaren Bec och kvinnan som elva år senare grips för snatteri och säger sig vara Rebecca Winter. Jag tyckte att det var riktigt spännande och psykologiskt intressant att läsa om Bec några dagar innan hon försvann och framåt. Och om kvinnan som elva år senare påstår att hon är Bec och hur det utvecklas. Jag tänker  inte avslöja så mycket mer om handlingen för då finns det en risk att jag spoilar.

Jag tyckte att Avbilden var spännande från första raden. Den är snabbläst med flera oväntade twister och det var en bok som jag sträckläste.

Och det var intressant att läsa en bok vars handling utspelas i Australien. Kan inte minnas att jag läst så många thrillers som utspelas i Australien.

Avbilden är Anna Snoekstras debutroman och som sådan håller den en hög nivå tyckte jag. Det här var en thriller i min smak och det ska bli spännande att se vad Snoekstra skriver sen.

Betyg -4/5

Månadens bästa bok: mars

 

 

 

 

8 thoughts on “Avbilden av Anna Snoekstra

  1. Jag tycker utgångspunkten i denna boken är så bra – någon som utger sig för att vara någon annan, känslorna som följer med det och följderna för den som faktiskt är försvunnen. Det finns mycket intressant att nysta i. Men, jag störde mig på att den ”upphittade dottern” (nu minns jag inte vad hon hette) skulle spela så glad hela tiden. Om hon hade varit kidnappad och tillfångatagen de senaste 10 åren, skulle man inte ha psykiska men av det då? Skulle man försöka le, vara glad och spela normal? tyckte det var lite konstigt…

  2. Intressant att höra. Jag håller med om att det var lite konstigt, kändes inte helt trovärdigt. Funderade en del kring alla konstigheter med familjen och olika personer när jag läste. Men jag störde mig av någon anledning inte så mycket som jag ibland kan göra… Kanske för att den var så spännande och passade mig bra 🙂

Kommentera

