Bokbloggsjerka 7 – 10 april

Känner mig helt mosig denna fredagskväll efter att ha följt det hemska dådet i Stockholm idag. Jag bor utanför Stockholm och råkade bara ut för inställda tåg, lyckades så småningom ta mig hem. Men alla som drabbats, hemskt, mina tankar går till dem.

Frågan i Annikas jerka: Bokserier kan pågå i en hel evighet. Vad tycker du om det?

Jag läser en hel del serier men har också avslutat många för att jag tröttnat. Tycker att serier som uppgår till 10 delar och över egentligen är för långa. Med detta sagt så läser jag flera såna serier som jag ännu inte har tröttnat på. Exempelvis Arnaldur Indridasons om Erlendur och Jacqueline Winspears om Maisie Dobbs. Och Elizabeth Georges om Lynley och Havers har jag inte helt gett upp heller. Men någonstans går gränsen för hur länge serier kan fortsätta och när de blir för långrandiga och rent av dåliga så är det inte kul. Jag hoppas att Jussi Adler-Olsens serie om Avdelning Q som är en annan favorit slutar i rätt tid och inte rullar på i all evighet, med detta sagt så längtar jag efter sjunde boken….;)

14 thoughts on “Bokbloggsjerka 7 – 10 april

    • Jag har faktiskt lagt flera serier på hyllan för att de blivit för långrandiga och tråkat ut mig. Men det finns några bra som jag fortsätter med ett tag till i alla fall 😉

  1. Jag har lyckats göra slut med ett fåtal serier, men jag är inte speciellt bra på det. En del författare klarar det där med att hålla uppe intresset i fler än tio böcker, men de är inte många.

    • Det är inte helt lätt det där, jag har gjort slut med några serier och det kändes riktigt skönt 😉 sen är det några som jag inte vill göra slut med ännu i alla fall…. 😉

  2. Ja, Erlendur-serien kan jag inte låta bli, undrar om det kommer fler (prequel kanske?). Lynley tog tvärstopp efter sista boken, helt klart tröttnat på den nu.

  3. Långa serier kan vara kul ibland, speciellt som tonåring gillade jag det eftersom jag slukade böcker då. Idag när jag har mindre tid att läsa kan väldigt långa serier ibland kännas oöverkomliga. Och ibland något att längta efter…

  4. Jag kan förstå att om man har följt en serie från ”starten” så kanske det är kul att fortsätta läsa men att börja läsa en serie när det redan finns tio böcker lockar inte mig direkt. Men jag har en del såna i hyllan så jag kommer väl att påbörja några i alla fall. Någon gång.

  5. En lång serie som jag gav mig på var Outlander. Jag gillade verkligen första boken i serien, och jag älskade teveseriens första säsong. Men sedan tog det stopp. Jag tror att det beror på att jag gillar variation, och det finns ju så många författare, stilar, genres.

Kommentera

