En smakebit på söndag: En officer och spion

Min smakbit denna söndag kommer från En officer och spion av Robert Harris som jag länge velat läsa och när jag hittade den som e-ljudbok slog jag till. Smakbiten kommer från kapitel 5. Med reservation för eventuella skrivfel då jag inte har tillgång till texten. Mer info om boken finns här. Hos Mari och Flukten fra virkeligheten finns fler smakbitar att ta del av.

Strax före halv tio hör jag hur porten bakom mig öppnas. En krum, svartklädd gumma passerar. Halvvägs till altaret gör hon korstecknet och niger. Sedan går hon till stolen där jag lagt bönboken med pengar i. Hon knäböjer. Efter mindre än en minut reser hon sig och går tillbaka nedför mittgången. Jag granskar henne noga, nyfiken som jag är på …, en vanlig städerska som är Frankrikes, ja, kanske Europas, mest värdefulla hemliga agent.

 

 

 

 

12 thoughts on “En smakebit på söndag: En officer och spion

  1. Jeg har ikke lest Robert Harris, men det er en forfatter jeg har sett mange bøker av og som jeg har tenkt flere ganger jeg burde prøve meg på 🙂 Ha en riktig fin palmesøndagskveld og en god påske!

Kommentera

