Tematrio: påskekrim

Det är ett bra tag sen jag körde en tematrio och nu är det dags: Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera bok, författare eller romanfigur. 

Bara tre? Jag har många favoriter och det var inte lätt att välja. Lyran nämner Håkan Nesser och jag har inte läst någon av hans deckare ännu. Så det får bli tre andra:

1. Jag var ett stort fan av tv-serien Prime suspect med Helen Mirren som Jane Tennison. Jag tyckte mycket om boken Tennison av Lynda La PLante. Dels var det intressant att läsa om den unga Jane, hur karriären började, 70-talet. Den är spännande och välskriven och det har kommit en uppföljare som jag hoppas översätts asap.

2. Hannah Kent är en författare som jag håller ögonen på efter att ha läst En mörderska bland oss. Karga Island, 1800-tal. Intressant uppbyggd intrig. Spännande och en mycket bra debut.

3. En författare som har kommit att bli en favorit är Peter May med Lewistrilogin och Entry Island. Bland annat för att May är en så bra berättare. Och jag är väldigt förtjust i miljöerna och stämningen i böckerna.

6 thoughts on “Tematrio: påskekrim

Kommentera

