Bokbloggsjerka 14 – 17 april

Långfredag och dags för Annikas jerka: Less is more, håller du med om det? (Kan handla om en på tok för lång bokserie, en bok som borde ha förkortats med typ 300 sidor, etc.

Ja jag håller nog med. Jag läste mycket tegelstenar när jag var yngre och älskade det, men numera drar jag mig lite för att läsa tjocka böcker. Men, det finns ju tjocka böcker som jag vill läsa och finns de i ljudboksformat så blir det oftast det, för om de är bra så brukar det funka bättre. Många gånger tycker jag att tegelstenar har en tendens att bli för långa, utdragna och sega. En bok som jag tyckte om, men som hade vunnit på att kortats ner är 22/11 1963 av Stephen King.

Jag har också läst tegelstenar som varit bra i stort sett hela tiden och där jag nästan önskat att de inte skulle ta slut, bland annat: Hotell Angleterre av Marie Bennett och Tennison av Lynda La Plante. I ärlighetens namn så finns det också tunnare böcker som blivit för utdragna och sega och inte lockat tillräckligt. Det är nog lite av en balansgång och handlar mycket om hur boken är skriven, men jag föredrar många gånger böcker på under 300 sidor, gärna runt 200. Det känns ju också som en hinner läsa lite fler böcker då.

Sen finns det bokserier som jag har tröttnat på för att böckerna är för lika och det inte kommer något som känns nytt, annorlunda. Trilogier är ganska lagom på många sätt känner jag efter att ha läst Stephen Kings Mercedestrilogi (inte skrivit om den avslutande delen än, men det kommer framöver). Med detta sagt så finns det längre serier som jag inte tröttnat på ännu, men jag har en tendens att tröttna om de blir för långrandiga och det kan även gälla kortare på 3-4 böcker om de inte tilltalar mig tillräckligt.

Trevlig läshelg och påsk!

 

16 thoughts on “Bokbloggsjerka 14 – 17 april

  1. Jamen Tennison! Den började jag ju på på sportlovet. Vart tog den vägen? Hm. Måste kolla om maken lagt den på ett ”bra ställe” när han packade upp väskorna i källaren.

  2. 22/11 1963 hade verkligen kunnat kortas ner ett par hundra sidor. Jag vill inte säga att mittendelen var ointressant, men den var på tok för lång 🙂

  3. När jag var yngre läste jag många tegelstenar men nu för tiden är jag rädd för de där tjocka där författaren har ordbajsat halva boken och det vet jag ju inte i förväg så är länge sedan jag läste en tjockbok.

    • Nej jag drar mig också lite för tegelstenar. Jag har läst en del bra men också lagt flera åt sidan för att de varit för långrandiga, sega att jag inte fastnat och inte orkat läsa ut dem. Finns så mycket andra böcker som jag vill läsa och tiden är kort.

  4. Svar: Ja jag gillade både Fällan och Avbilden, ingen av dessa är typiska deckare utan mer spänningsroman hållet, Avbilden mer läskig än Fällan tycker jag. Ska skriva recensionerna snart är tanken 🙂

Kommentera

