Helgfrågan v 17

Jag fortsätter fredagen med att också svara på Helgfrågan hos Mias bokhörna:

Vad tror ni förlagen vinner på att ge oss bokbloggare recensionsexemplar?
Tipsa gärna om en bok ni tror inte fått så mycket uppmärksamhet om det inte vore för oss bokbloggare.
Reklam, marknadsföring, uppmärksamhet är något av det jag tror att förlagen vinner när vi bokbloggare skriver om böcker. Jag tycker själv att det många gånger är roligare att läsa bokbloggares omdömen, recensioner eller vad en nu föredrar att kalla det, än litteraturkritikers och jag kan tänka mig att det är många andra som också tycker det.  Jag har i skrivande stund inget tips på någon bok som inte fått så mycket uppmärksamhet om det inte vore för oss bokbloggare. Kort svar denna gång.
12 thoughts on “Helgfrågan v 17

  1. Hej!
    Jag, min bok, skulle inte ha fått så mycket uppmärksamhet om det inte hade varit för er bokbloggare. Tack så jättemycket! Tror att det inte hade blivit någon ljudbok då, faktiskt, och då har man kommit en bit på den knöliga stigen 🙂
    Stina

  2. Visst är det nog så att vi bokbloggare genererar mycket gratis reklam för förlagen och författarna. Vi har ju också möjlighet att vara just lite personligare och friare i våra omdömen som troligen tilltalar många av de vanliga läsarna.

  3. Vi är ju inte riktigt lika pretentiösa som ”riktiga” kritiker och bryr oss kanske inte om att djupanalysera allt utan vi läser mest för underhållning. Som de flesta ändå gör 🙂

  4. Jag läser både litteraturkritikers och bokbloggares recensioner, men lockas nog faktiskt mer av det bokbloggare skriver. Bokbloggare ligger dessutom ofta före litteraturkritikerna, så jag har ofta hunnit läsa boken innan jag läser om den på kultursidorna.

  5. Det var svårt att komma på något exempel på bok. Absolut mycket roligare att läsa omdömen/recensioner av bokbloggare. Yrkesrecensenter och bokbloggare kan nog komplettera varandra, det ena behöver inte utesluta det andra. 🙂

  6. Jo, jag föredrar också bokbloggar framför litteraturkritikers recensioner. Det blir ofta för mycket analyserande och ett stelare språk i de senares. Det är jag mer intresserad av att läsa om det är en bok jag redan läst, då kan det vara intressant men att inspirera till läsning – det gör bokbloggar mycket bättre enligt mig.

Kommentera

