Söndagens smakbit: Baserad på en sann historia

Veckorna rullar på och som vanligt på söndagen kan en dela med sig av en smakbit ur boken som läses hos Mari och Flukten fra virkeligheten. Igår började jag läsa Baserad på en sann historia av Delphine de Vigan. En bok som rör sig kring ämnen som skrivande, sanning, fiktion och vänskap. Väldigt intressant och spännande så här i början, hoppas det fortsätter. Mer info om den finns här.

Vid den här tiden fick jag en hel del post via mitt förlag, dussintals brev per vecka från mina läsare som vidarebefordrades i små bruna papperspaket. Mejl också, som skickades vidare till min inkorg från förläggarens webbplats. Men det var första gången som jag fick ett anonymt brev till min hemadress. Och första gången som jag fick ett så rasande brev på grund av en av mina böcker.

Jag hade precis hunnit läsa färdigt när mobilen ringde. Det var ett okänt nummer, jag tvekade innan jag svarade. För ett ögonblick trodde jag att det skulle vara samma person som hade skrivit brevet som nu ringde, även om det verkade orimligt. Jag var så uppjagad (och lättad) att det inte alls föreföll mig märkligt att känna igen L:s djupa och aningen dämpade röst, trots att jag inte hade gett henne mitt nummer. (s. 39-40)

10 thoughts on “Söndagens smakbit: Baserad på en sann historia

Kommentera

