Söndagens smakbit: Den som stannar, den som går

Som vanligt så här på söndagen kan en dela med sig av en smakbit ur boken som läses hos Mari och Flukten fra virkeligheten. 

Fast jag har flera böcker på gång kunde jag inte låta bli att börja på en ny i morse. Valet föll på den tredje delen i Elena Ferrantes romansvit, kändes helt enkelt som att den legat länge nog i läshögen. Jag tyckte mycket om de två första delarna och det ska bli intressant att följa Elena och Lila och se hur det utvecklas i Den som stannar, den som går.

Vi var i höjd med folkskolan när en ung man som jag inte kände igen sprang om oss och andfått ropade att man hade hittat en död kvinna på en gång bredvid kyrkan. Vi skyndade oss genom parken och Lila drog mig in i hopen av nyfikna, knuffade mig omilt fram. Kvinnan låg på ena sidan, hon var oerhört tjock och hade en gammalmodig mörkgrön regnkappa på sig. Lila kände genast igen henne, men det gjorde inte jag… (s. 15-16)

Fler smakbitar finns här. Hoppas ni får en fin söndag!

18 thoughts on “Söndagens smakbit: Den som stannar, den som går

    • Haha ja så kan det vara. 🙂 Jag har inte läst så mycket, ca 80 sidor, men tycker om den. Bara flöt in i den kändes det som. Gillar språket, bra översättning känns det som, lättläst och det är intressant läsning. Som det känns nu gillar jag mycket, få se om det fortsätter 😉

  1. Tack för smakbiten! Innan första boken kom ut var jag rätt övertygad om att den skulle bli läst, sen kom hypen, och intresset dalade, konstigt, men sånt händer. 😀

Kommentera

