Mörk midsommar av Reine Nelson & Jan Olsson

Så här i snart midsommartider kom jag att tänka på boken Mörk midsommar av Reine Nelson och Jan Olsson som jag läste förra månaden.

Handling: På Gotön i Stockholms skärgård har det varit midsommarfirande, en kvinna hittas död. På midsommardagen vaknar Peter Backlund, som firat midsommar på ön, upp på sjukhus. Vid hans sida poliser som anhåller honom för mord på hans fru. Backlund har inga minnesbilder från kvällen innan.

Mörk midsommar är ingen fartfylld actiondeckare snarare är det en intressant kriminalroman med fokus på utredningsarbetet. Det är bland annat Peter Backlunds, försvarsadvokatens och polisutredarnas perspektiv som en får ta del av. Jag tyckte att det var intressant läsning om den anklagade Peter Backlunds situation, försvarsarbetets och utredningsarbetets olika sidor och svårigheterna kring det. Bland annat hur det kan gå till när en polis fastnar för en teori som inte är rätt och riktig. Det är en välskriven kriminalroman och det märks att författarna har erfarenhet av de områden de skriver om. Reine Nelson är advokat och Jan Olsson har varit chef för Rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp.

Mörk midsommar utspelas i skärgården och i Stockholm. Jag funderade en del över Gotön, vilken plats det kan vara. Gotland? Kanske. Eller så är det någon annan ö eller plats.

Jag tyckte att det var intressant läsning och det var spännande med en för mig ny författarduo.

En smakbit från den finns här.

Betyg 3,5/5

 

Kommentera

