Fyren mellan haven av M L Stedman

En av böckerna som jag lyssnade på i juni var Fyren mellan haven. Jag hade hört mycket gott om den och länge tänkt läsa den, när jag hittade e-ljudboken på bibblan så kände jag att det var dags.

Jag hade förväntat mig att det skulle bli en stark och nästan jobbig läsning med tanke på ämnet, men den är inte skriven på ett sånt sätt tyckte jag. Det här var snarare en bok som jag drogs in i på ett nästan lite trevande sätt och jag upplevde den som lite lågmäld, i alla fall till en början. Det var ingen bok som jag fällde tårar till men det är inte så ofta som jag gråter när jag läser. Berörd blev jag och det här är en bok som väckte många tankar och funderingar om moraliska dilemman, rätt och fel och så vidare.

Ljudboken läses av Anna Maria Käll och det är en väldigt bra uppläsning tyckte jag.

Jag tyckte om den här boken, och får se hur det blir med att se filmen. Att jag tvekar beror nog dels på att jag inte brukar både läsa boken och se filmatiseringen så ofta, och dels på att jag inte riktigt förstått storheten med Alicia Vikander. Kanske har jag inte sett rätt film med henne, och vem vet det kan ju vara denna. Jag får se hur jag gör, kanske ser jag den framöver någon gång eller så nöjer jag mig med att ha läst boken.

Betyg -4/5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 reaktioner på ”Fyren mellan haven av M L Stedman

    • Nej en hinner inte med allt och det är inte dumt att spara in lästid emellanåt. Jag får se hur jag gör med filmatiseringen, känner lite att om jag ser den så blir det inte i brådrasket 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.