Kanada av Richard Ford

Juli närmar sig sitt slut och en av böckerna som jag lyssnat på under månaden är Kanada av Richard Ford. Jag var nyfiken på den när den kom för några år sen, men lusten att läsa växlade lite fram och tillbaka och det blev inte av. Som tur är finns böcker kvar och jag lyssnade på den när jag var på resande fot i England.

Jag har hört mycket gott Kanada men jag har ibland haft en lite sval inställning till den vilket nog bidragit till att den inte blivit läst tidigare. Men som tur är tog nyfikenheten överhand och rätt tillfälle infann sig. För efter att ha lyssnat på den så kan jag bara säga att det här var en bok i min smak och mycket mer än jag trott.

Jag har kommit underfund med att jag är svag för böcker om livsöden (Stoner, Neapel-serien för att nämna några) och Kanada platsar i den genren. Kanada utspelar sig till stor del i Montana och på den kanadensiska prärien. Dell Parsons, 60+, ser tillbaka på händelser i sitt liv och berättar om det. När Dell var i femton års åldern hamnade hans föräldrar i fängelse efter att ha genomfört ett bankrån. Dells liv, med intressen som schack och att läsa böcker om biodling, förändrades radikalt när han måste klara sig själv. Tvillingsystern Berner sticker hemifrån och Dell får hjälp att ta sig över gränsen till Kanada.

Jag lyssnade på Kanada när jag åkte långa bussresor och det gav på något sätt en extra dimension till läsningen. Jag tyckte om sättet som Kanada är skriven på, tillbakablicken, det gåtfulla och komplexa. Dells sätt att berätta om och se på det hans föräldrar gjorde och vad det kom att innebära för honom och Berner och deras syskonrelation. Jag tyckte också om att det finns en långsamhet i berättelsen samtidigt som det är mycket dramatik. Stämningen. Språket som är väldigt bra. Intressant om livet och ödet.

Det är Torsten Wahlund som läser ljudboken och jag tyckte att han gjorde en väldigt bra uppläsning av Kanada.

Det här var den första bok som jag läst av författaren och den gav mersmak.

Betyg 4/5

 

6 thoughts on “Kanada av Richard Ford

  1. Den boken sätter jag upp på min ”att-läsa-lista”! Jag har precis hittat din fina bokblogg. Den ska bli rolig att följa. Ha en härlig måndag.

    • Vad kul att du hittat min blogg och vill följa den! 🙂 Och roligt att du sätter upp Kanada på att-läsa-listan, hoppas du gillar den när det blir dags. Ha en fin tisdagkväll.

  2. Jag har funderat på att läsa den där boken, men av någon anledning hela tiden skjutit upp det och valt andra böcker istället. Nu blev jag peppad att ta tag i den, den får bli min nästa bok helt enkelt!

    • Det är så mycket böcker en vill läsa och blir lätt sådär. Roligt att du blev peppad och läser den som nästa bok 🙂 blir spännande att se vad du tyckte om den sen.

Kommentera

