Helgfrågan v 40

Torsdagskväll och Mias helgfråga är tredelad och handlar om Nobelpriset: Vad tycker ni om valet av Nobelpristagare 2017? Kan ni tänka er att läsa något av denna författare? Var det någon annan du hellre sett fått priset?

I biblioteksvärlden är Nobelpriset en stor grej och idag har varit mycket diskussioner kring vem det kunde tänkas bli. Jag har inte läst något av Kazuo Ishiguro tidigare men jag har haft funderingar på att göra det. Jag har sett Återstoden av dagen, en väldigt bra film.

Jag hade inte någon speciell som jag önskade skulle få Nobelpriset men jag hade hoppats lite på att en kvinnlig författare skulle få det. Nåväl det kanske blir så nästa år. Ja jag kommer nog att läsa något av Kazuo Ishiguro framöver. Är lite nyfiken på hur han skriver och så.

 

23 thoughts on “Helgfrågan v 40

    • Ja jo det kan vara lite åt olika håll det där, priser kan ibland få mig att upptäcka nya författare men det händer också att jag inte har lust att läsa en del pristagare. Visst är det kul när författare en känner till får pris och särskilt om det är en författare en hoppas ska få det. 🙂

    • Never let me go är det många som nämner, den kände jag inte till. Ja ibland kan en bli förvånad över att det är författare en känner till namnet på, känns som att det blir så lite oftare nu än tidigare, även om det inte inträffar varje år.

    • Det är nog inte dumt att börja lite mjukt med en film. Jag tyckte mycket om Återstoden av dagen när jag såg den. Funderar lite på att läsa Nocturner som första bok…..

    • Ja det är nog ganska ofta som det är så. I år hade jag inte alls något önskemål heller, tänkte mest att det var dags för en kvinnlig författare, men kanske nästa år…..

    • Återstoden av dagen är den enda som jag sett, den tyckte jag mycket om. Många nämner också Never let me go, den är jag inte så sugen på att se, men någon bok ska jag nog läsa.

Kommentera

