Veckans topplista: Ryssland

Tisdag och dags för veckans topplista i regi av Johannas deckarhörna.

Temat: Ryssland, 100 år sedan revolutionen 

Det får bli en blandning av klassiker och andra böcker.

1. Brott och straff av Fjodor Dostojevskij gjorde jag en omläsning av för några år sen. Jag lyssnade på den uppläst av Per Myrberg. Så bra. Full pott till boken och uppläsningen.

2. Det gröna tältet av Ljudmila Ulitskaja handlar om tre vänners liv och öden och om det sovjetiska samhället från Stalins död 1953 till undergången i början av 1990-talet. Lite tjock och många namn men det var intressant läsning.

3. När duvorna försvann av Sofi Oksanen. Jag tyckte mycket om Utrensning av författaren och När duvorna försvann var också intressant. Den växlar mellan den tyska occupationen på 40-talet och den sovjetiska på 60-talet.

4. Barn 44 av Tom Rob Smith tyckte jag var spännande och otäck när jag läste den. Utspelas bland annat i Moskva 1953.

5. Det var ganska länge sen jag läste Anna Karenina av Lev Tolstoj, minns att jag tyckte att den var väldigt bra.

 

12 thoughts on “Veckans topplista: Ryssland

Kommentera

