Tiggarflickan av Alice Munro

Jag har lyssnat på Tiggarflickan av Alice Munro som gavs ut för första gången på engelska 1978. Det var författarens tredje novellsamling och anses som hennes stora genombrott.

Tiggarflickan består av tio noveller som kretsar kring karaktären Rose som växer upp i ett fattigt hem. Genom ett stipendium får hon möjlighet att studera på universitet och där tränar hon bort dialekten, sättet att klä och föra sig så att det inte ska märkas vilken klassbakgrund hon har. Rose vill börja om och hon gifter sig, får det gott ställt rent ekonomiskt, men med en man som hon inte vill ha.

Jag tycker att det är intressant att läsa om Rose och den klassresa som hon gör. Det är inte alltid som jag gillar Rose, men det är de olika sidorna och dimensionerna som gör att hon känns trovärdig, mänsklig.

Jag har läst en del andra noveller av Alice Munro men den här samlingen är lite annorlunda. Dels för att det i mångt och mycket kretsar kring en och samma karaktär, Rose. Dels för att novellerna hör ihop och på ett sätt är som kapitel i en roman. Med detta sagt så går det att läsa en del av novellerna fristående, däribland de första, om man så önskar.

Alice Munro är väldigt bra på människoporträtt. Hon tränger igenom huden och skildrar människans inre på ett makalöst sätt. Både det ljusa och det mörka och tillkortakommanden av olika slag.

Författaren har en fantastisk blick för detaljer, psykologiska människoporträtt och det vardagliga. Det händer inte så ofta att jag fängslas av Nobelpristagare i litteratur, men Alice Munro får mig att vilja läsa allt hon har skrivit. Uppläsningen av Anna Maria Käll är lysande. Jag ger Tiggarflickan och inläsningen full pott, betyget 5+.

Andra som har skrivit om boken är bland annat C.R.M. Nilsson, Jenniesboklista

Boken finns på Adlibris och Bokus

6 reaktioner på ”Tiggarflickan av Alice Munro

    • Åh den har inte jag läst ännu. Ja jag tror att Tiggarflickan är lite annorlunda, i alla fall i jämförelse med det jag har läst, i och med att allt kretsar kring en och samma karaktär och den sträcker sig över en längre tidsperiod. Jag gillade den väldigt mycket och det hoppas jag att du också gör om/när du läser den. 🙂

  1. ”Författaren har en fantastisk blick för detaljer, psykologiska människoporträtt och det vardagliga.”

    Jag håller med till hundra procent. Alice Munro måste jag läsa mer av, eftersom Tiggarflickan verkligen gav mersmak. Jag köpte ju en av hennes böcker på bokrean, så det borde bli av inom en snar framtid 🙂

    • Ja visst var den bra! Åh vad härligt att du har en i hyllan som väntar. 🙂 Mersmak är verkligen det rätta ordet. Jag tror inte att det kommer att dröja så särskilt länge innan jag läser eller lyssna på fler böcker av Munro. 🙂

  2. Pingback: Tiggarflickan av Alice Munro | Lottens Bokblogg

  3. Pingback: Favoriter i repris – Tiggarflickan | Lottens Bokblogg

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.