Fem en fredag – rutiner

Hösten är här ordentligt och kallare ska det bli, snö? Hoppas jag det inte blir men det blir som det blir. Det är fredagskväll och dags att svara på fem hos Elisamatilda.

1. Hur ser din morgonrutin ut? Frukost och morgontidning allra först. Sen övriga rutiner som att göra mig i ordning, borsta tänderna osv. Är jag ledig så blir det sovmorgon.

2. Hur ser din kvällsrutin ut? Kvällsfika, kanske någon tv-serie, ljudbok och lite läsning om jag orkar innan jag förhoppningsvis somnar. Är jag ledig så är jag uppe längre än jobbdagar.

3. Vad måste du göra varje dag? Borsta tänderna. Tvätta händerna och nu i coronatid oftare än ofta.  Dricka te och läsa.

4. Har du någon rutin som andra troligtvis inte har? Ingen aning men det kanske finns någon.

5. Vad gör du sällan som andra gör? Har mobilen oftast avstängd på nätterna. Tror att det kan vara ganska ovanligt.

 

20 reaktioner på ”Fem en fredag – rutiner

  1. Vi är rätt så lika med våra rutiner kan jag konstatera. Å ditt svar på tredje frågan är nästan identiskt med mitt, fast jag byter te mot kaffe.

  2. Förmodligen är det ovanligt med en avstängd mobil på nätterna – men jag är nog ännu ovanligare; Har aldrig mobilen på om jag inte ska iväg till Visby. Åker jag till Hemse får den ligga kvar i handväskan men vara avstängd och hemma är den aldrig på…..
    KRAM/Susie

    • Ja det är jag nog ganska ensam om, märker jag i min omgivning och i frågan här. Det som du nämner vet jag ett par andra som gör så du är inte helt ensam om det iaf 😉

  3. Jag slår också av mobilen på nätterna. Maken är alltid vaken tills Äldsta kommit hem (än så länge iaf) och de små är ju bara en trappa ner. I övrigt kan alla samtal vänta eller så får de ringa maken som aldrig stänger av sin.

  4. Jag har inte mobilen avstängd, för jag vill kunna ringa om skulle behöva det, men däremot är den satt i viloläge. Inga synkningar och inga uppdateringar, inga sms och det enda ljud är ev ringsignal. Mellan 21-07 är det frid.
    Trevlig helg!
    /Ingrid

  5. jag stänger inte mobilen, men den stör mig aldrig nattetid, men på tidig morgon kan jag få ett gulligt meddelande av barn och barnbarn, guld värt

    • Jag förstår, vill inte ha den nära mig när jag sover men hade jag haft barnbarn så hade det förmodligen varit annorlunda. Ja läsning vill jag hinna med varje dag sen blir det kanske inte alltid så.

  6. Jag har mobilen på nattläge. Då är det varken ljud eller vibration på, men om någon av mina ”favorieter” i telefonlistan skulle ringa, exempelvis mina barn eller gruppboendet där min mamma bor, då släpps de samtalen fram.

    • Det låter bra, har en som du barn så vill en förstås vara tillgänglig och kunna nås och detsamma gäller föräldrar. Det har nog blivit en (ful?) vana att stänga av den för mig, vet att min mamma också gör det. Inte bra egentligen om något skulle hända.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.