Den perfekte vännen av Jonas Karlsson

den perfekte vännen jonas karlssonJag tycker om att läsa noveller mellan varven och samlingen Den perfekte vännen av Jonas Karlsson lyssnade jag på i början av månaden. Den har stått på min läslista men det har inte blivit av att läsa den. Men när jag nu hittade den som e-ljudbok på biblioteket så slog jag till.

Jonas Karlsson har skrivit om arbetsplatser och olika situationer i kortromanerna God Jul och Jag är en tjuv. I den här novellsamlingen utspelas novellen Rummet på en arbetsplats med en lite speciell berättare. Novellen överraskar flera gånger och är väldigt intressant.

En annan novell som jag fastnade för lite extra var titelberättelsen Den perfekte vännen. Om mötet mellan två personer som träffas och tror sig vara gamla vänner men det visar sig inte riktigt vara så. Det känns på ett sätt igenkännande och det är tillskruvat och underfundigt.

Relationer, vänskap och konflikter är några av ingredienserna i novellerna i Den perfekte vännen. Ett par av novellerna är lite längre och det tyckte jag om. Samlingen består också av ett par korta noveller som går lite snabbt, men det har också sin funktion och är inte så dumt.

En av höjdpunkterna med att lyssna på Den perfekte vännen är att det är en författaruppläsning. Ända sen jag lyssnade på Vindens skugga, som Jonas Karlsson läser suveränt bra (förövrigt en mycket bra bok!) så har han varit en av mina favorituppläsare. Och jag hoppas att Jonas Karlsson förutom skrivandet också läser in fler böcker.

Betyg -4/5

2 reaktioner på ”Den perfekte vännen av Jonas Karlsson

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.