En smakebit på søndag: The Daylight Gate

Jag har semester och är på resande fot, förhoppningsvis blir det också en del läsning. Det är också dags för smakbitar. Vill du dela med dig av en smakbit ur boken du läser eller ta del av alla trevliga smakprov? Titta då in hos Mari och bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Mari har inte lagt ut dagens inlägg så vitt jag kan se men jag kör ändå.

winterson daylight gate

Min smakbit kommer från The Daylight Gate som jag började läsa igår kväll. Jag har ett par böcker av Jeanette Winterson ståendes i hyllan men det har inte blivit av att läsa någon av dem, då andra böcker har lockat mer. The Daylight Gate blev jag nyfiken på efter att ha läst om den inne hos Tant Augustas tekopp.

Så här står det om boken på (insidan) omslaget: A Mysterious gathering of thirteen people is interrupted by local magistrate Roger Nowell. Is this a witches’ sabbat? Two notorious Lancashire witches are already in Lancaster Castle awaiting thrial. Why is the beautiful and wealthy Alice Nutter defending them? 

Smakbiten kommer från s. 7:

Alice whistled. A falcon flew. One circle. One swoop. The powerful bird landed square on Alice´s outsretched arm. Her long leather riding gloves were not the kind a woman wore – hers were doublestiched and heavy. Hers were scarred with the landings of the bird. As he landet she fed him a dead mouse from her pocket. 

Ha en fin söndag!

10 reaktioner på ”En smakebit på søndag: The Daylight Gate

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.