Bokbloggsjerka 28 november – 1 december, Nobelpristagare

bokbloggsjerkabild

Fredag kväll och i helgens jerka lyder frågan: Vilka nobelpristagare kan man hitta i din bokhylla? alt. vilka nobelpristagare har du läst?

Lite funderande och koll på nätet ledde till att jag kom jag fram till att jag har läst dessa: Doris Lessing, Herta Müller, Ernest Hemingway, William Faulkner, Pearl Buck, Selma LagerlöfHarry Martinson, Jean-Paul Sartre, Tomas Tranströmer, Mo Yan och Alice Munro. 

Det vimlar inte av Nobelpristagare i mina hyllor, men en som står där är Orhan Pamuk (oläst hyllvärmare).

Några författare/böcker som det känns som att jag borde ha läst är William Golding (Flugornas herre), Ruduyard Kipling (Djungelboken) och John Steinbeck (Vredens druvor) men jag är lite osäker på om jag har gjort det. Kanske borde ta reda på hur det förhåller sig med den saken egentligen.

 

 

 

 

16 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 28 november – 1 december, Nobelpristagare

    • Ja minnet är onekligen knepig. Man hör ju så mycket om böcker här och var vilket nästan kan få en att känna att man kan ha läst en bok, fast man bara har läst om den. 😉

  1. Hm, Snö av Orhan Pamuk tog mig över två år att kämpa mig igenom. Min sambo skojade länge om att jag haft ett längre förhållande med den boken än med honom. och då hade vi ändå hunnit skaffa barn ihop 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.