Bokbloggsjerka 23 – 26 januari, baksidestextens betydelse

jerka11Fredag och i helgens bokbloggsjerka skriver Annika så här: Johanna på Bokhora ställde tidigare i veckan en fråga om baksidestexter, och eftersom jag personligen alltid läser den blev jag nyfiken på hur du tycker att den ska vara för att fånga ditt intresse (alternativt vad den absolut inte får innehålla för att undvika att du ska rata en bok för gott).

Jag läser i stort sett alltid baksidestexten för att få en inblick i vad en bok handlar om. Omslaget har också en viss betydelse men jag har läst många bra böcker som inte har haft så jättelockande omslag och vise versa. Rekommendationer, tips och liknande är en annan betydelsefull källa men det ena utesluter vanligtvis inte det andra.

Baksidestexten bör i mitt tycke inte vara för lång, det får gärna vara en cliffhanger men jag vill inte veta för mycket. När det gäller favoritförfattare och serier så är jag inte alltid lika noga med att läsa baksidestexten, läser jag den så skummar jag oftast och plockar med mig boken ändå.

Jag tycker inte att det är helt lätt att sätta fingret på vad det är i baksidestexten som gör att jag sen plockar upp en bok för det kan variera. Det kan vara vissa ord, beståndsdelar, genrebeteckningar och liknande som triggar mig på olika sätt. Det har hänt att jag läst en del baksidestexter som inte inte lockat mig helt och fullt men efter att jag hört mer om boken (rekommendationer, bloggar, låntagare som tipsat) så har jag blivit nyfiken och läst boken och ibland har det fallit bra ut och andra gånger mindre bra. Just nu har jag dock inga bra exempel på det.

 

16 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 23 – 26 januari, baksidestextens betydelse

  1. Håller helt med! Kort och koncist, inga spoilers. Och favoritförfattare kan jag köpa utan att läsa baksidestexten men i andra fall är den jätteviktig för mina bokval.

  2. Vissa böcker läser jag bara för att det är favoritförfattarens och då spelar inte baksidetexten så stor roll. Det kan nog hända att jag inte läser den alls ibland, utan att jag litar på att författaren jag gillar gör ett bra jobb, eller att jag fått höra att boken är bra och då läser jag inte den heller 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.