Entry Island av Peter May

entry-island

Jag tyckte mycket om Lewistrilogin och när Entry Island, som är fristående, kom var det ganska givet att den skulle läsas vilket jag gjorde i slutet av förra månaden.

I den får kriminalpolisen Sime Mackenzie i uppdrag att åka med sitt team till den lilla ön Entry Island, belägen i Kanadas kustområde, där en affärsman har knivmördats. Affärsmannens hustru Kirsty var den som såg överfallet, larmade, och hon blir sen misstänkt för mord. Sime har inte varit på ön tidigare men när han träffar den mordmisstänka drabbas han av känslan att de mötts tidigare.

Samtidigt som Sime arbetar med utredningen så börjar han drömma om en förfader och händelser i dennes liv – saker som han fått ta del av som liten. Dessa historier skildras parallellt.

Eftersom jag tyckte mycket om Lewistrilogin så hade jag ganska höga förväntningar på denna och jag gillade den. Det är något speciellt med Peter Mays böcker och berättarstil. De är oftast mycket mer än vanliga deckare och precis som i trilogin så är det inte mordgåtan som jag fastnar mest för. Det är miljöerna, ön, landskapet, karaktärerna, stämningen. Och historien om Simes förfader är stark och fängslande. Den dåtida historien och nutida vävs samman och det är intressant läsning. Har du inte läst denna och trilogin så rekommenderar jag det.

Betyg -4/5

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.