Regnmannen av Jonas Karlsson

Förra månaden lyssnade jag på kortromanen Regnmannen av Jonas Karlsson. I ett tidigare inlägg utnämnde jag den till en av vårens bästa böcker och det är den!

Boken handlar om Ingmar som är en pensionerad regissör. Hustrun har gått bort och Ingmar har tappat gnistan. Trädgården var hustruns stora intresse och Ingmar brydde sig inte så mycket om den. Men inser att den behöver skötas. Inte minst för hustruns skull. Och skötseln av rosenträdgården leder till att Ingmars liv förändras. Det är en väldigt varm sommar och regn behövs. Ingmar hittar en rostig kran på baksidan av huset som verkar ha lite speciella  egenskaper.

Jag har läst alla kortromaner och en hel del noveller av Jonas Karlsson och är väldigt förtjust i hans sätt att skriva. Regnmannen är inget undantag. Den är underfundig och klurig och om en vanlig människa samtidigt som den riktar ljuset mot det lilla samhället, samtiden, relationen mellan far och son och mellan grannar, kommun och dess ledning. Och aktuella ämnen som klimat, varm sommar, torka. Vem minns inte förra sommaren med allt som det medfört. Allt vävs samman och blir en mycket bra berättelse.

Det är roligt, spännande, tankeväckande och lysande bra fångar Jonas Karlsson de små detaljerna och det stora. Jag log och skrattade till flera gånger när jag lyssnade. Inte minst när det handlar om Ingmars möte med grannar, kommunen, kommunledningen och hur det utvecklas – jobbar själv i kommun….

Läs eller varför inte lyssna! Jonas Karlsson läser sin egen bok och det gör han som vanligt superbra.

Jag brukar vara lite snål med toppbetyg men är det bra så är det. Regnmannen och uppläsningen får betyget 5.

Jag hoppas att det inte dröjer alltför länge innan det kommer mer av Jonas Karlsson såväl egna böcker som inlästa. Som tur är så har jag några noveller kvar att läsa under tiden.

En lista över Jonas Karlssons böcker som uppdateras allteftersom nya tillkommer finns här.

 

 

4 reaktioner på ”Regnmannen av Jonas Karlsson

  1. Hoppas också att det inte dröjer för länge innan det kommer något mer av Jonas Karlsson. Tyckte den här var så himla fin! 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.