Svarta näckrosor av Michel Bussi

För inte så länge sen lyssnade jag på Trollsländan av Michel Bussi. Den var annorlunda och jag kände att jag ville läsa fler böcker av författaren. Hade tänkt göra det nästa år men det föll sig så att det blev nu.

Handling: En man, Jerome Morval, hittas död i byn Giverny. Han har varit mer eller mindre besatt av kvinnor och konst. Konstnären Claude Monet målade näckrosor i Giverny. När man hittar Marvel så har han ett vykort av Monets näckrosor i en ficka. Det visar sig att tre kvinnor är ”involverade” på lite olika sätt i hans död.

Svarta näckrosor har liksom Trollsländan ett språk som är målande och det passar kanske inte alla. Det funkar för mig även om jag upplevde att det ibland blir på gränsen att bli lite mycket.

Det var lite av en utmaning att lyssna på Svarta näckrosor. Person- och tidsperspektiven gör det lite snårigt och samtidigt spännande.

Det är en ganska tjock bok och många timmar att lyssna. Det blev segt ibland och jag ökade hastigheten efter ett antal timmar och det var bra. Magnus Roosmann läser ljudboken och jag gillar hans sätt att läsa.

Jag hade läst en annan bok innan som också handlade om konst, och det kan ha gjort att det blev lite mycket av det temat, även om det är två olika böcker/intriger.

Svarta näckrosor är spännande och annorlunda och jag kommer nog att lyssna på fler böcker av författaren framöver.

Betyg 3/5

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.