Fem en fredag- värme

l
Sommar, sol, semester och hos Elisamatilda handlar det om värme.

1. Hur svalkar du dig?

Försöker vara där det är som svalast. Skugga när det finns och är möjligt. Och inomhus då det i mångt och mycket är svalast när det som nu är ca 30 grader.

2. Vad för törstsläckare föredrar du?

Blir mest vatten, men dricker också te. Funkar faktiskt iaf på mig.

3. Förändras dina matvanor under sommaren?

Lite kanske. Men inte så mycket då jag är vegetarian och dagligen äter grönsaker och frukt. Det kan bli lättare mat ibland, kräm eller yoghurt. Beror en hel del på vad jag känner för.

4. Hur varmt är för varmt?

Det har det varit i några dagar nu, dvs runt 30. Runt 22-23 brukar jag tycka är lagom.

5. Vad är mest glädjande med värme?

Att en slipper ha massa kläder på sig och inte behöver frysa. Samtidigt tål jag inte för mycket sol så jag är försiktig med det och har tunna kläder som skyddar.

 

14 reaktioner på ”Fem en fredag- värme

  1. Ja, upp till 30 grader (igår däröver) tre dagar i sträck… tror faktiskt inte jag varit med om det förut. Vinden fläktar något idag, sånt gör det lite mer uthärdligt.

    • Ja det är otroligt varmt, tänker på sommaren 2018 då var det nog runt 30 långt över tredagar. Hoppas det inte blir en sån sommar. Skönt att det blåser lite mer idag. Ska bli svalare, sägs det, hoppas på det.

  2. Tål inte heller sol och ha alltid heltäckande ute på sommaren. Enligt läkaren är sån som mig (och uppenbart du också) en hudläkares dröm, för vi skyddar oss ordentligt ordentligt för solen.

    • Ja det verkar som vi är lite lika när det gäller att tåla solen. Låter bra medläkare som säger så. Hade en läkare som tyckte jag skyddade mig för mycket och det kan vara en balansgång med D-vitamin upptag och så men bättre att skydda sig då mycket som möjligt tänker jag.

  3. Jag lider av värmen, orkar ingenting, hjärtat bankar, svetten lackar, blir illamående och yr. Vi är ju alla så olika. Kyla gör mig inget, bara jag slipper frysa om fötterna! Skönt att det finns ett slut på extremvärmen, trivs bäst i svenska lagom-sommaren

    • Usch vad jobbigt. Ja visst är det olika hur vi påverkas av värmen, kyla etcetera. Jag mår inte så bra av för mycket värme och så fryser jag lätt….Ser fram mot att det ska bli runt +20 på måndag, är lagom. Gillar årstiderna men inte extremväder vare sig det gäller värme, kyla eller regn, blåst osv.

  4. Vi hade 31 grader igår och 29,5 idag, och då lägger till och med jag mig i skuggan. Det är ju nu man ska ladda batterierna inför vintern…
    Te är ju det man dricker i Nordafrika, gärna te med mynta. Himla gott faktiskt, men i Marocko envisades de med att fylla på med en massa socker. Å när jag bad om myntate utan socker trodde dom att jag var galen…

    • Ja jo det är ju det en ska göra och behöver. Lite häftigt varmt men ska bli svalare och det hoppas jag på. Låter spännande med myntate och Marocko, har inte varit där.

  5. Pingback: Fem en fredag v. 27: Ynnest - elisamatilda.se

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.