Fem en fredag – sommar II

Fredag och ganska kvavt men än så länge ingen åska eller regn. Dags för fem hos Elisamatilda som handlar om sommaren. Mina svar:

1. Hur spenderade du somrarna som barn?  Var mycket hos min mormor. Plockade och åt smultron, simskola och hoppade i hö hos vänner. Det är några av de saker som jag minns med värme.

2. Hur spenderar du sommaren i år? Hemester som snart är slut. Men har mer hemester i sommar vilket känns skönt. Har läst mycket och gjort lite som i svaret på fråga 4.

3. Vad skulle du vilja göra i år men som inte går?
Om allt varit normalt så hade det blivit resor. Bland annat till England. Hade dock inte bokat något till i sommar. Det hade varit trevligt med en dos England men det har inte gått någon nöd på mig, resmål finns ju kvar till annat år.

4. Vilken är favoritsysslan på sommaren? Det är att ta dagen som den kommer, bara vara.

5. När brukar du ta första doppet? Oj, det kan gå lång tid, ofta hela sommaren. Jag är inte någon strandmänniska, och numera verkar jag ha certifikat som badkruka. 😀 Men någon ska väl ha det också som en vän brukar säga. 😉

21 reaktioner på ”Fem en fredag – sommar II

  1. Kul att läsa dina svar på dagens frågor! Resor har vi nästan aldrig gjort sommartid varken när jag var barn eller som vuxen. Och ja, det där med bad? Det känns inte speciellt lockande längre. ♥

    • Roligt att du tycker det! Jag har nog rest de flesta somrar som barn och vuxen, men också varit en del på hemmaplan. Ja det är nog så det är med badandet nu, det är mindre lockande. 🙂

    • Ja det kan vara skönt att vara Sverige på sommaren, men det hinner jag också med liksom att resa 🙂 Visst är det lite meningen med semestern att bara vara. Känns skönt att det finns fler än jag som är badkrukor 😀

  2. Härligt med minnen från barndomen tycker jag, man blir glad bara man tänker på det 😊Som du säger så finns platserna kvar till senare så det är bara att köpa läget och göra det bästa av allt.

    • Javisst är det roligt med minnen från barndomen, det gör en verkligen glad. 🙂 Ja det är nog så en får göra. Det kommer andra tider och en får se tiden an, och försöka att inte tänka för mycket på det en inte kan göra.

  3. Någon strandmänniska är jag inte heller, jag smyger mest i vassen, doppar mig, simmar en stund och via vassen tar jag mig upp på backen igen. Ligga o pressa i solen är ingen njutning. Jag tycker de flesta tar situationen med ro, det är ju i alla fall ljust och naturen är festklädd!

    • Det låter fint att göra så. Kanske har du nära till stranden? Vore skönt att ha vatten nära, då skulle det kunna vara annorlunda känner jag. Har långt till närmsta bad och den stranden är inte något vidare. Men det går ingen nöd på mig badkruka som jag är 😉

  4. Sitt svar på fråga 5 är identiskt med mitt. När man var liten kände man liksom inte kyla alls, varken under sommaren eller vintern. Nu behöver jag minst 24 grader för att bada, och strandmänniska har jag aldrig varit. Kan vara utan sand mellan tårna.
    Att hoppa i hö, det minns jag också. Något som jag inte sett här de senaste 20-30 åren…

    • Lustigt det där med hur saker ändras och bland annat om att känna kyla och så. Pratade med en vän om det häromdagen. Det är ju skönt att veta att en inte är ensam om saker och ting. 😉 Nej det var länge sen jag såg någon hoppa i hö, det minns jag som väldigt roligt!

  5. Det där med att hoppa i hö gjorde jag också… minnen väcks då man läser andras inlägg 🙂
    Resor tror jag att många av oss längtar efter men man tvekar också … är det värt riskerna?
    Fin blomma på bilden!

    • Visst väcks minnen när man läser andras inlägg. Var väldigt kul att hoppa i hö 🙂
      Ja det är nog så att många gör det med resor, inte värt risken känner jag, ingen lust alls att flyga….Roligt att du tycker det, jag gillar färgen. 🙂

  6. Pingback: Fem en fredag v. 29: Köpvanor - elisamatilda.se

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.