Fem en fredag – Gott nytt 2021

(Pixabay)

Det är det dags för fem hos Elisamatilda

1. Vad var det bästa med det här året? Att jag och mina närmsta har mått bra med tanke på Corona och alla situationer kring det.

2. Vad ser du framemot med ett nytt år? Att bli vaccinerad och att livet sakteligen kanske kan bli lite mer som vanligt.

3. Vad var din största upptäckt under året? Det har inte direkt vimlat av upptäckter….men ändringar och anpassningar har en ju behövt göra under Corona och det har gått. En klarar så mycket mer än en tror och småsaker kan vara värt guld.

4. Hur blev det ett kärleksfullt år? Det är väl lite som svaret på första frågan. Hoppas att det fortsätter så!

5. Vad tar du med dig från 2020 in i 2021? Att fortsätta vara rädda om varandra och att det finns ljus i tunneln.

 

17 reaktioner på ”Fem en fredag – Gott nytt 2021

    • Håller med helt och fullt. Det är viktigt att kunna vara närvarande i småsaker, och uppskatta det lilla, inte helt lätt, men det går. Hoppas det kan fortsätta så 🙂

  1. Skönt att höra att du och dina närmaste också har klarat sig. Med tanke på hur många svenskar som har blivit smittade sedan februari 2020 är jag förvånad att jag bara känner en enda person som drabbats lindrigt av corona.
    Har också skrivit att människan är förvånansvärt anpassningsbar, kreativ och klarar mera än hon trodde. En bra insikt tycker jag.

    • Ja, visst är det. Jag känner bara några få som drabbats, så vitt jag vet – det är ju en så lurig sjukdom. Men det är som du skrivet inte många med tanke på så många som drabbats. Skönt att det blivit lindrigt för den du känner som drabbats, så är det för de som jag också vet har drabbats. Visst är det bra att många kreativa lösningar har dykt upp och att man kunnat anpassa sig och visat att en klarar så mycket mer ön en trott.

  2. Precis som du hoppas jag att vi människor lärt oss något under detta pandemiår och att vi inte återgår helt till hur livet var innan. Då menar jag just att man jagar upplevelser och prylar som galningar, kan vara värt att stanna upp o glädjas åt att kunna umgås och bara få kramas! Tror naturen försöker säga oss något…
    God fortsättning

    • Jag tror lite som du att naturen försöker säga oss något…Det ska bli intressant att se hur det blir, om det sen snurrar på som innan pandemin eller om det blir lite lugnare. Hoppas på att vi inte helt återgår till att jaga efter prylar och sånt som vansinniga utan tar det lugnare. Detsamma!

  3. anpassningen har ju egentligen inte varit så svår. däremot vore bra om alla rättade sig efter föreskrifterna. hoppas att vaccineringen kommer att flyta på bra. det ser jag fram emot. god fortsättning

    • Människan är otroligt anpassningsbar. Ja en har sett hur klurigt det är och blir med individens ansvar…..vi får hålla tummarna för att det flytet på bra med vaccineringen. Detsamma!

  4. Visst är vi människor anpassningsbara, och kanske framför allt lite upp i åren komna. Men som du säger så har många kommit till insikt om att vi klarar mer än vi tror, och speciellt om vi gör det tillsammans. Vi har också lärt oss att uppskatta småsaker på ett annat vis. En kram är någonting som fått en mycket större betydelse, och som de flesta av oss ser fram emot att få ge och ta! Något annat, som åtminstone jag ser fram emot att få ta, är det vaccin som snart ser ut att komma. Tills dess, och även senare tror jag, så håller vi avståndet! Ha ett gott nytt år!

    • Visst är det mycket som vi lärt oss och insett, både bra och mindre bra. Hoppas vi kan ta med oss en hel del av insikterna och inte bara kasta oss utför sen, hur mycket vi än vill det. Småsaker är och kan bli stora saker när sånt här händer och jag hoppas vi vårdar dem och varandra. Att krama den som vill det ser nog de flesta fram mot, men det finns ju också de som inte vill kramas till höger och vänster, har känt så själv ibland före Corona, och det respekteras förstås, kramen har nog förhoppningsvis fått och får en större betydelse. Ja vaccin ser jag också fram mot att ta. Och hålla avstånd fortsätter jag nog med ett bra tag. Tack, ha en skön fortsättning!

  5. Pingback: Fem en fredag v. 1: Omstart - elisamatilda.se

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.