Ordspråk – fem en fredag

Fredag och ledig helg efter en intensiv sportlovsvecka med mycket verksamhet. Pustar ut och inleder helgen med fem hos Elisamatilda

1. När sa du senast ”borta bra men hemma bäst”? Det kan jag säga efter en lång dag, vecka, på jobbet. Gillar verkligen mitt jobb men trivs hemma så skönt att komma hem också. Resmässigt så var det länge sedan jag sa det.

2. När senast upplevde du ”delad glädje är dubbel glädje”? Det händer titt som tätt på jobbet. Vi har kul och skrattar, och delar med oss mitt upp i det tråkiga och hemska.

3. Vad har ”gömts i snö och kommer upp i tö”? Det är nästan helt barmark nu och då syns både det ena och det andra. Bland annat cigarettfimpar.

4. När talade du senast om trollen? Det var nog häromdagen, en person som jag inte sett på väldigt länge dök upp.

5. Ingen kan allt, men alla kan något – vad kan du? Jag är en salig blandning: har ganska bra tålamod i vissa sammanhang och situationer, bra på att lyssna och så är jag envis men inte alltid som synden vilket kanske är tur…

18 reaktioner på ”Ordspråk – fem en fredag

  1. Det var ett ”nytänk” här , alltså att man kan känna ”hemma bäst” efter en arbetsdag/-vecka. Det har jag aldrig tänkt på. Så kul med en ny vinkling!
    Fimpar hittar jag också i resterna av snöhögarna. Var lite förvånad att det var så många som hittade hundbajs. Det har jag lyckligtvis sluppit här.

    • Hm, jag tänkte nog inte på att det är en ny vinkling men det är det kanske? Kändes ganska vanlig för mig, men ja jag trivs hemma. älskar mitt jobb, men också skönt att komma hem,. 🙂 Hundbajs har jag inte heller sett så mycket, än. Men det brukar dyka upp…

  2. Nu kom jag äntligen in på din blogg, har inte funkat tidigare! Kul att läsa dina svar i fem en fredag. Skönt att ha sina jobbarkompisar att dela glädje med mitt i allt elände som händer nu i Ukraina.
    Ha en fin helg!

    • Men var konstigt, menar du att du inte kommer in via länken hos Elisamatilda eller att du inte hittat den? kollat och länken verkar funka nu iaf. Oavsett bra att du kom in. 🙂 Ja vi har delat mycket ihop, livet och världen går ju upp och ner och nu med pandemin och så hemskt krig och allt annat som hänt händer behöver en ha kul med andra, annars blir en galen och det räcker med den galenskap som är och finns.

  3. Dom sista 10 åren i Stockholm behövde jag bekymra mig om det här med att ”komma hem” efter jobbet. Vi hade byggt till vårt hus och flyttat hem firman i undervåningen så det var bara att ta trappan upp till bostaden. Sen flyttade vi hit och installerade firman här hemma – och därefter blev vi pensionärer så nu har man inga såna problem alls. MEN…vi tycker varje dag att det är helt UNDERBART att vi flyttade och numera bor här på ön långt från Visby. Vi var där igår och efter ett par timmar är det så skönt att komma hem…..
    KRAM/Susie

    • Det låter verkligen som ni hittat rätt och trivs och det är härligt. Jag trivs också, med boende jobb och mycket annat, men det som sker är i världen är hemskt, men tyvärr inte helt oväntat. Kram

  4. Så skönt att känna ”hemma bäst” efter en lång dag på jobbet även om det är kul och trevligt där med arbetskamraterna! Bättre att se fimpar än hundbajs när snön försvinner. Vi har inte haft så mycket snö och jag tror hundägarna här omkring plockar upp när de rastar sina jyckar för det är sällan man ser något bajs.
    Lyckliga du som har bra tålamod, det är något som jag saknar!

    • Ja det är det verkligen. Jag älskar mitt jobb men trivs också hemma och en kan inte bo för länge på jobbet.;) känns som att hundägare har blivit bättre på det här runt omkring också, lär väl visa sig framledes. Jag har tålamod när det krävs men inte med allt, det kan växla beroende på, men överlag så är det stabilt 😉

  5. hemma bäst kan en tänka efter en vända på stan, tycker jag. det behöver inte gälla bara efter resa. väldigt roligt att kunna träffas och få skratta ihop med en bokcirkel t.ex. som vi gjorde i torsdags. tålamod är inte min starkaste sida. utom när folk är sjuka. då blir jag en ängel, typ

    • Haha, ja det är samma här när vi hälsat på kompisar inne i stan och inlett med att snurra runt en evighet för att hitta parkering. Så är det alltid lika skönt att komma hem till villaförorten med stora egna uppfarter igen 😄

    • javisst är det så, men förknippas många gånger med resande. Jag kan känna som du efter en vända på stan (gillade att gå på stan för länge sen, det har minskat för varje år. numera går jag sällan på stan, gör det som behöver göras sedan är det bra och hemma bäst gäller 🙂 ja det är många gånger nödvändigt att skratta. Kul med bokcirkel. Tålamod ja det beror på jag har det när det krävs men har det inte alltid.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.