Det elfte manuset av Anne Holt

Den elfte delen i serien med Hanne Wilhelmsen. Anne Holt är en av mina favoritförfattare. Den tionde i serien kom för cirka 6 år sedan. Så när jag hörde om den här ville jag läsa. Det blev ljudboken.

Det elfte manuset har en lite invecklad intrig men inte så att den är svår eller så. Det gör att den skiljer sig till viss del från det jag läst i genren. Men annat är sig mer likt från andra böcker: Den utspelar sig under pandemin så inget ovanligt eller nytt i det. Men i mångt och mycket är det annorlunda stuk om bokvärlden förlag manus författare mot det jag läst och upplösningen överraskade.

Och så Hanne Wilhelmsen. En karaktär som det var väldigt roligt att läsa om igen. Hon är pensionär och lever isolerat. Men under pandemin vågar hon sig ut= smiter ut i natten och känner vad som verkar vara en slags frihet.

Polisassistent Henrik Holme som varit med tidigare jobbar med ett mordfall – en naken kvinna har hittats i ett bagageutrymmet. Vem är hon? Holme vänder sig till Hanne för hjälp med fallet.

Samtidigt har ett värdefullt manus försvunnit på ett stort förlag och den nya redaktören får i uppdrag att kontakta och samarbeta med Hanne som är väldigt motvillig till det.

Upplösningen kring manuset och vad som hände överraskade mig som sagt och det ger pluspoäng. Det här var den bok jag läste sist förra året och jag vill skriva några rader om den.

Magnus Roosmann läser ljudboken vilket var en anledning till att jag valde den. Det gör han bra. Men undrade varför han nästan viskar kapitlen när han säger dem. Är det fel på inläsningen eller appen? I övrigt är det bra. Jag sträcklyssnade på Det elfte manuset. Ser fram mot fler böcker av Holt.

Betyg +4/5

Lista på författarens böcker finns HÄR

3 reaktioner på ”Det elfte manuset av Anne Holt

  1. Pingback: Böckerna av Anne Holt | Bokdamen - böcker, ljudböcker med mera

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.