Bokbloggsjerka 18 – 21 januari

jerka11

 

 

I helgens Bokbloggsjerka undrar Annika:

Om du ser en bok av en författare som du aldrig har hört talas om tidigare, vad är det som gör att du bestämmer dig för att läsa?

Intressant fråga att fundera över.

Jag gillar att hitta nya författare som jag inte har läst. Man kan kanske säga att jag är en slags samlare. Jag läser recensioner, bloggar, kultursidor, kollar in nätbokhandeln, och så får jag en hel del tips på jobbet. Jag skriver upp de författare/böcker som jag blir intresserad av i ett dokument i datorn. Sedan tar jag reda på lite mer om boken: om den finns som ljudbok, vem som är uppläsare och vilket bibliotek som har boken/ljudboken.

Jag köper böcker väldigt sällan. De gånger som jag gör det har jag lånat och läst den och vill ha den i min bokhylla. Impulsköp kan det ibland bli när jag är på resande fot.

Sedan är det förstås också humöret, dagsformen, lusten som avgör om jag läser boken eller inte. Dokumentet i min dator rensar jag vartefter och där finns en hel del författare/böcker som jag inte har läst. Ännu.

2 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 18 – 21 januari

  1. Jag skulle vilja vara lite mer som du. Jag har svårt att hitta nya författare eftersom jag är så insöad på de jag redan läser och även om jag hittar nåt som verkar intressant är det tyvärr många gånger som jag inte läser boken ändå. Får försöka bättra mig, för jag kan tänka mig att jag missar en hel del bra böcker.

  2. Jag tror att det kommer med tiden när det gäller att hitta och läsa nya författare, så har det i alla fall varit för mig. Och det är ju helt ok att fortsätta och läsa favoritförfattare, jag skulle inte vilja vara utan mina!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.