Kvinnoalfabetet – bokstaven C

Kvinnoalfabetet bokstaven C enligt O

Då har det blivit dags för bokstaven C i enligt O:s utmaning.

1. Vem är en favoritförfattare med för- eller efternamn på C?

Claire Messud. Förra året läste jag Kvinnan på övervåningen som gjorde så starkt intryck på mig att jag fortfarande kan gå och tänka på den.

2. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på C som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka!

Efter lite funderande så väljer jag Charlotte Rogan som efter många års skrivande debuterade med den psykologiska thrillern Livbåten. En mycket intressant, tankeväckande och spännande bok.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på C som du vill lyfta fram. Det kan vara en känd eller okänd kvinna inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Den artist och sångerska som jag först kom att tänka på är Cyndee Peters. Var på en konsert i en liten kyrka för många år sen. Vilket sväng det var blandat med ballader. En fantastisk röst!

4. Lyft fram ett kulturellt verk på C. Det kan vara en bok, en film, en sång, en dikt, en tavla, en pjäs, en musikal eller något annat. Kravet är att det är en kvinna som står i centrum.

Lite fusk kanske men en låt som jag inte tror att jag är ensam om att ha hört är Carola av Robert Broberg. En sak som är lite speciellt med den låten är att den råkar vara en namne.

8 reaktioner på ”Kvinnoalfabetet – bokstaven C

    • Det har du rätt i. 🙂 Fusk var kanske inte rätta ordet, men på något sätt kändes det lite så då det var mitt eget namn som ledde till att jag kom på ett svar.. 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.