Veckans bokbloggsfråga – betyg

Veckans-bokbloggsfraga-Barnboksbloggen

Jag har länge tänkt att jag ska svara på bokbloggsfrågorna inne hos Carola på Barnboksbloggen. Och idag blir det äntligen av.  Veckans fråga handlar om betyg: Betygssätter du de böcker du läser och skriver om på din blogg? Hur fungerar ditt betygssystem i så fall? 

Jag betygsatte inte böcker när jag började blogga men efter ett tag började jag att göra det som en slags vägledning för mig själv och andra. Men jag betygsätter inte alla böcker av den enkla anledningen att jag har svårt för att sätta en passande siffra på en del böcker. När jag utelämnar betyget så brukar jag skriva en förklaring till varför jag inte betygsätter boken ifråga, men det händer att jag missar att göra det. Jag funderar ibland på att sluta sätta betyg men jag tycker att det finns fördelar med betyg som till exempel när en inte alltid hinner läsa recensionen, så jag fortsätter med det tillsvidare.

Jag går oftast efter min känsla för boken ifråga när jag sätter betyg och som många andra använder jag skalan 1-5 där 1 är sämst och 5 det bästa. Jag har inte satt ut någon förklaring över betygsättningen på bloggen men har funderat på att göra det så att det blir enklare för läsaren. Det händer också att jag sätter halvbetyg typ 3,5  och ibland – eller + tecken framför siffran och ja det kan nog vara bra med en förklaring kring det.

 

12 reaktioner på ”Veckans bokbloggsfråga – betyg

  1. Jag gillar betyg, om det används som ett komplement till det man skriver om boken. Det är ju väldigt ofta som jag faktiskt inte vill läsa något alls om boken, bara få veta vad läsaren tyckte. Jag vill ju liksom inte få en massa åsikter innan jag själv läst boken 🙂

    • Jag tycker också att betyg kan vara ett bra komplement till det man skriver om boken. Och många gånger är det ju precis som du säger att en inte vill läsa hela texten men ändå få ett hum om vad läsaren tyckte och då är det bra med betyg. 🙂

  2. Jag var nära att ta bort betygen för det kändes jobbigt och svårt. Men förstår att det är en bra och snabb indikation så jag gick från den tiogradiga till den femgradiga, och bestämde mig för att inte ta det så hårt.. lättare sagt än gjort ibland 🙂

    • Jag försöker också att inte göra en så stor grej av det här med betygen, tycker att det finns många fördelar med att ha betyget och som det känns nu kommer jag nog att fortsätta med det. De gånger jag har svårt att sätta betyg så får det helt enkelt bli så. 🙂

  3. Betygsätter inte av det enkla skälet att jag har svårt att ta mina egna recensioner på allvar. De är mer som en fundering kring boken och om jag tyckte om den eller inte och i så fall lyfter jag ibland varför jag gillade/ogillade den. Men jag skriver nog egentligen mest för min egen skull. Som en bokdagbok som andra tar del av… 🙂

    • Bokdagbok att få ta del av är ju trevligt, jag ser nog också min blogg lite som en slags läsdagbok…. jag pendlar lite upp och ner när det gäller betyg, på ett sätt tycker jag att det är lite kul att sätta betyg, men ibland är det lite klurigt och det händer att jag låter bli, så lite inkonsekvens … 😉

    • Jag betygsatte inte i början men sen började jag med det. Jag tycker att det är ganska kul att sätta betyg och det har många fördelar men det händer lite då och då att jag inte sätter betyg.

  4. Tycker att betygen är lite kul ändå. Undrar vad du skulle ha satt för betyg på En bön för de stulna? Det du skriver om boken instämmer jag nämligen med men jag misstänker att vi skulle ha betygsatt den helt olika :). Av mig fick den 3/6.

    • Håller med om att det är lite kul med betyg, det är nog en anledning till att jag fortsätter med det. Intressant gällande En bön för de stulna. Jag vet inte riktigt vad jag skulle ha satt men tror lite som du att vi kanske skulle ha betygsatt den lite olika. 🙂 Kanske hade den fått -4 av mig om jag betygsatt den…. 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.