En engelsk gentleman av Jane Gardam

Förra månaden läste jag En engelsk gentleman av Jane Gardam som är den första delen i en trilogi. Den handlar om Sir Edward Feathers som varit uppburen advokat och domare i Hongkong. Han växte upp i utkanterna av det engelska imperiet och hittade själv på sitt smeknamn, eller kanske öknamn är mera rätt, Gamle Filth (Failed in London, try Hongkong).

En engelsk gentleman handlar om Sir Edwards liv som han ser tillbaka på som relativt nybliven änkling. Barndomen, det förflutna som inte enbart är ljust, utsatthet, livet med hustrun Betty och så finns där en tredje part. Romanen hoppar mellan de olika händelserna och tider och det är inte är helt lätt att urskilja vilken tidpunkt det rör sig om. Det är inget ovanligt att romaner är skrivna på det sättet men det kan vara lite av en utmaning att läsa, och det tyckte jag att det var när det gäller En engelsk gentleman. Kanske för att den spänner och förflyttar sig över en ganska lång tidsperiod. Det är ingen svårläst roman, lite snårig, men det är en bok som en kan behöva ändra lästempot till och ge mer tid, i alla fall var det så för mig.

Det är en del romaner som har inledningar, om jag inte minns helt fel så var det det i Stoner, och det finns även i En engelsk gentleman. Jag började på den och läste någon rad sen bestämde jag mig för att läsa den sist och det kändes som ett lyckat drag för mig.

Det låter kanske som att jag inte var så förtjust i En engelsk gentleman men jag tyckte om den och kanske som mest när jag hade läst ut den och fått lite distans till den. Det typiska brittiska finns på sina ställen i berättelsen och jag log åt en del saker men det finns också en mörkare ton i boken. Jag tyckte om språket, den är välskriven, intressant och jag ser fram mot att läsa nästa del i Jane Gardams serie.

Betyg 4/5

 

6 reaktioner på ”En engelsk gentleman av Jane Gardam

  1. Intressanta reflektioner. Jag har bara några sidor kvar nu och har fått kämpa en del med boken. Jag tycker om den när jag läser men så snart jag lägger den åt sidan så minns jag den inte. När jag börjar läsa igen måste jag gå tillbaka. Jag håller med om att den är väldigt bra men lite svårtillgänglig trots att den är lättläst. Den kräver sin tid.

    • Intressant att höra att vi är fler som upplevt liknande. Ja det var nästan lite som att lägga pussel att läsa den och det tog lite tid innan pusslet blev lagt. Vore intressant att höra hur du upplever den när du läst ut den. Undra om det är likadant att läsa de två andra böckerna i serien…

      • Jag har inte hört någon prata om boken och serien men jag anar att allt blir klart först när alla böcker är lästa. Det ger ju en viss spänning.

  2. Jag har hört lite om den men det är det där med minnet… har för mig att jag läst att det kan vara från andras perspektiv i de efterföljande delarna, men jag kan vara ute och cykla och blanda ihop det med någon annan serie… men tror lite som du att det klarnar när alla är lästa..

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.