Fem en fredag – sommartid

Dags för fem hos Elisamatilda som handlar om årstiden.

1 Vad är det längsta du reser i sommar? Stockholm kanske, dragit mig för att åka dit under pandemin.

2. Hur spenderar du en regnig sommardag? Njuter (särskilt när det varit nästan olidligt varmt då är det superskönt med regn, men det är längesen det kom något nu). Läser, kollar på sport fast det gör jag oavsett väder, om det är något jag vill se.

3. Vilken är din bästa spontana utflykt? Det känns så länge sedan det var något sånt, skyller det på pandemin. Men gå på något mysigt fik, ta en lunch i London…..skämt åsido så brukar jag inte åka på lunch till London men en kan väl få drömma….;)

4. Hur svalkar du dig på bästa sätt? Om det är så varmt som det varit och är, så är det svalast inomhus. Jag tål inte stark värme/sol och mår inte bra av AC fläktar. Suck. Men en får gilla läget och ta det som det är, sommaren är trots det skön!

5. Har du något smultronställe där du bor? Det finns en promenadväg där jag brukar gå lite då och då. Det går att promenera relativt nära vatten. Det är ingen strand eller så, och inget märkvärdigt, men en trevlig plats.

19 reaktioner på ”Fem en fredag – sommartid

  1. Ja resor har man ju undvikit mycket länge nu. London har jag aldrig besökt, jag har liksom alltid letat mig norrut till vildmarken. Jag håller med dig om att det är tufft med värmen, jag har en fläkt som går för jag har tre fönster mot syd och trots markis så blir det vansinnigt varmt även inomhus. Promenadvägar med skugga önskas, vi har mycket öppna landskap här så det är inte alltid så lätt. Men en bred å där jag badar och en sjö inte så långt ifrån. Trevlig helg

    • Låter skönt att det finns en å och sjö att bada i. Kan behövas i värmen. London är värt besök, jag har varit i England och London otaliga gånger. Men inte under pandemin. Om en gillar kultur, parker, trädgårdar med mer så finns det mycket att göra och se. förhoppningsvis så ska det kunna gå att resa dit framöver. Promenadvägar med skugga är önskvärt här också. Idag är det ännu varmare men en ska väl inte klaga, sommaren är kort och snart höst och vinter igen….Tack, detsamma!

  2. Välkommen till Stockholm om du kommer iväg. Själv har jag inte varit inne i centrum sedan mars ifjol, och det säger väl allt. Har nästan vant mig vid pandemin och lider faktiskt inte av den heller om jag ska vara ärlig.

    Jag älskar ju värme, så jag lider inte av den. Men jag kan hålla med om att naturen behöver ”vattnas”, men det får gärna ske nattetid. Om man få tro på alla experter så kommer somrarna i framtiden vara betydligt varmare än förut – på gott och ont förstås…

    • Tack, jag får se hur det blir. Brukar åka dit lite då och då men nu är det länge sedan. Lustigt det där med hur en kan vänja sig, har också fått vanor som jag tycker är helt ok, och inte lider av. Sedan finns det förstås saker som jag vill göra.

      Ja något har ju hänt och händer med klimatet, känns som det varit på gång länge och att det är och blir varmare längre och längre i taget årligen har en ju märkt. Jag tycker ju om årstiderna när de är som de ska vara, men gränserna suddas ut mer och mer känns det som och det tycker jag är synd, påverkar både naturen och människan och kanske inte alltid så bra med olika extremväder….

    • Ja regn behövs både för naturen och oss människor, blir så fult och torrt och svårt för många om det blir brist på vatten, och vi är ändå lyckligt lottade här….

  3. Jadu, Stockholm har inte blivit av på ett par år nu. Brukar hälsa på sonen som bor där men under dessa C-19 tider har vi inte velat eller vågat att åka dit. Det saknar jag oerhört. En lunch i London låter som en strålande spontan resa. 🙂

    • Jag förstår att ni saknar att besöka sonen nu under pandemin. Jag brukar åka då och då till Stockholm, träffa vänner, gå på teater, men det var innan pandemin. Tar det säkra för det osäkra och väntar med att åka dit, så inte säkert det blir i sommar heller. En lunch i London vore inte dumt men skulle nog stanna lite längre än så, har lite abstinens då det är två år sen sist. Brukar behöva minst en dos England året 😉

  4. Stockholm börjar kännas som vanligt igen nu, stor skillnad mot den spökstad det var förra sommaren.

    Jag älskar ju värmen men kan förstå om många tycker det är för varmt nu.
    Kram

    • Ja har hört att det är lite så. Får se om det blir i sommar eller längre fram att åka, just nu är det för varmt för städer för mig.

      Jag är lite avis på det där med värmen, men men det är som det är. Sommaren är ändå skön och jag brukar tänka på 🧊 och ⛄️ och då känns det inte så dumt 😉 Kram

  5. Pingback: Fem en fredag v. 28: Oundvikligt - elisamatilda.se

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.